Rabu, 9 Mei 2012

Selasa, 8 Mei 2012

Alkisah di Puduraya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Pernah datang ke Puduraya? Baiklah, benda yang saya nak sampaikan hari ini ada kaitan sedikit dengan peniaga di stesen bas Puduraya selepas diubahsuai. Terminal bas Puduraya sekarang ni makin cantik dan selesa untuk menunggu bas. Dengan berbagai-bagai kemudahan, termasuklah juga gerai-gerai yang cantik dan banyak di sekeliling terminal.


Namun, ini masalahnya, di sebalik kedudukannya yang menjadi tumpuan ramai, terdapat juga gerai yang berada di 'lokasi sunyi'. Contohnya di gerai ini, yang terletak di hujung terminal, berhampiran Platform 1.


Jadi kepada mereka yang menaiki bas di Puduraya, terutamanya bagi mereka yang mahu membeli air, roti atau jeruk buah.. saya galakkan anda untuk utamakan kedai-kedai di lokasi sunyi ini. Kerana mereka sukar untuk mendapat pelanggan, tambahan pula, kebanyakan gerai-gerai di puduraya menjual barangan yang hampir sama. Ada banyak lagi, ini antara contoh yang mudah. Apatah lagi peniaganya pun Melayu, jadi tak salah kan jalan jauh sikit? ^^

Isnin, 7 Mei 2012

Sleeq ft Najwa Latiff - Untuk Dia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Baiklah, selamat datang sekali lagi ke dalam segmen muzik RBE. Perlu diakui, yang saya dah lama tak dengar radio. Jadi, sekarang ini memang tak tahu apa lagu-lagu yang menjadi trend semasa atau yang happening. Kalau ada pun, cuma cari di sekitar laman Youtube untuk lagu-lagu best ni. Jadi dalam pencarian itu, terjumpalah saya dengan lagu si comel dan hensem ni.. daripada Sleeq, iaitu kumpulan duo remaja daripada Singapura.

Lagunya berkenaan dengan seorang jejaka yang mencintai seorang daripada facebook, tetapi mendapat tahu yang gadis tersebut bersama dengan jejaka kaya... di sinilah si comel belum SPM, Najwa Latiff masuk berperanan sebagai gadis itu, menyatakan dia juga jatuh hati pada jejaka itu dengan senyuman menawan dan hatinya telah tertawan. Dan dia juga menyatakan, harta bukan boleh memberikan kebahagiaan. (biasalah kan.. cinta remaja-remaja ni memang innocent.. yerla.. bila dah kerja ni susah nak mengaku / terima hakikat yang harta tidak menjanjikan kebahagiaan..)

Ok, ini dia lagu dari Sleeq ft. Najwa Latiff - Untuk Dia



Semoga terhibur ^^

Khamis, 3 Mei 2012

Di bulan Mei

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Sejahtera Semua

Pertama sekali minta maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog, sudah seminggu baru ada peluang. Bukannya tidak boleh ke laman web, tapi kepenatan dan kemalasan sudah menguasai diri. Jadi apabila pulang ke rumah memang tidak ada masa lapang untuk ke blog. Jadi, bagaimana dengan anda-anda semua di bulan Mei ini? Semua sihat? Saya sihat, Alhamdulillah.


Pertama sekali, cuti Hari Pekerja di hari Selasa lepas memberikan satu peluang untuk bercuti pada hari Isnin. Dapatlah 4 hari cuti (lama tuu..). Jadi, dapatlah pulang sebentar ke Johor Bahru. Selain dari tu, ada alasan lain, iaitu untuk menghadiri temuduga. Semuanya berjalan lancar, dan saya sedang menunggu panggilan dari pihak syarikat penemuduga untuk keputusan sama ada diterima bekerja atau tidak. Tak kisah sangat sebenarnya, tapi kalau jawapannya Ya, memang seronoklah sebab dapat kembali ke Johor. ^^ Tapi saya dapat berita yang tidak menyeronokkan sebab ada seorang pekerja menyatakan yang bos marah sebab saya ambil cuti. (Pelik, aku dah minta cuti depan-depan dia dan dia setuju.. boleh dia lupa??)


Lepas tu, saya pergi berjalan-jalan di Johor Bahru. Johor Bahru memang antara tempat yang pesat membangun. Terlalu pesat rasanya. 6 bulan tidak kembali ke Johor Bahru cukuplah untuk melihat perubahan baru. Dan sekali lagi terpaksa menyesuaikan diri selepas terbiasa dengan suasana lama. Antara mercu tanda Johor Bahru yang ada sekarang ini adalah Johor Sentral. Sama dengan KL Sentral, cuma kecil sedikit. Dan ia berada di tengah-tengah, antara City Square dan Bangunan Sultan Iskandar. Landasan keretapi belum lagi diubahsuai menjadi landasan berelektrik. Dan, perkhidmatan Komuter atau LRT pun belum lagi dibina. Tapi kalau nak naik keretapi dari sini, memang boleh la. Cuma kena tahan duduk dalam keretapi 6 jam untuk ke Kuala Lumpur.


Masa 4 hari berlalu cepat bagaikan air yang mengalir. Namun semuanya berjalan lancar. Cuma saya sekarang ini berasa kepenatan yang amat sangat. Rasa nak tidur jer puas-puas.

Selasa, 24 April 2012

Sejenak di Istana Negara Lama

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua

Lama juga rasanya saya tidak mengemaskini blog ini, nasib baik tidak bersarang. Komitmen semakin banyak menyebabkan saya rasa sampai tak menang tangan untuk laksanakan semua. Apa yang penting, untuk mengemaskini blog ini, hanya boleh dilakukan ketika di rumah. Tapi masalahnya, internet di sini sangat-sangatlah lembab. Di kesempatan kali ini, saya kongsikan kepada anda pengalaman buat pertama kalinya menjejakkan kaki di Istana Negara Lama.


Ya, memang satu pengalaman yang sangat bernilai. Cubalah bayangkan, pada masa dulu mungkin adalah satu yang mustahil untuk menjejakkan kaki ke istana ini. Bayangkanlah, kediaman rasmi Yang di-Pertuan Agong. Tapi, selepas fungsinya diambil alih oleh Istana Negara yang baru di Jalan Duta, Istana ini buat pertama kalinya dibuka untuk orang ramai. Satu pameran bernama "Pameran Raja Kita" sedang berlangsung di Balairong Seri Istana Negara Lama.


Anda dibenarkan untuk mengambil gambar dengan bayaran serendah RM3.00 untuk jenis kamera yang anda gunakan. Balairong seri ini adalah yang digunakan semenjak zaman Yang di-Pertuan Agong yang pertama.


Bermacam-macam pameran yang boleh dilihat di sini. Contohnya seperti barangan perhiasan Raja Permaisuri Agong (replika la tapi..)


Tapi apa yang menarik perhatian saya adalah Tiara/Gendik yang digunakan oleh Sultanah Kedah. Besar kot.. tak tahu lah berat ke tak.


Kemudian ada lagi barangan lain seperti Darjah Kebesaran. Entah boleh dapat ke tak. Huhu..


Ada banyak lagi barangan yang dipamerkan di pameran tersebut. Datanglah lagi untuk memeriahkan suasana di Istana Negara Lama. Agak penat juga berjalan di sekitar Istana... mari kita berehat sebentar.. hehe..


Kepada mereka yang belum pergi, Pameran Raja Kita akan berlangsung sehingga 15 Jun, ada banyak lagi masa. Masa inilah untuk kita menghayati sistem Raja Berpelembagaan yang kita amalkan sejak merdeka. Pastinya berbaloi untuk dilihat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails