Sabtu, 25 September 2010

KESATRIA (ep. 2)

Photobucket
gambar hiasan

Pagi itu di Ibu Negara, Azuan berjalan mundar-mandir di pejabatnya. Dia masih sugul memikirkan masalah yang datang kepadanya bertimpa-timpa. Dia masih tidak mengerti kenapa perkara-perkara tersebut datang mengujinya. Di sebelahnya, Syakir, hanya memerhatikan dengan hati yang risau. Syakir hanya mendiamkan diri.

“Mana Hakim? Dah seminggu dia menghilangkan diri. Dia sepatutnya dah pulang ke sini!!”

Bentak Azuan tiba-tiba. Syakir agak terkejut dengan pekikan Azuan itu. Dia kemudian datang kepada Azuan untuk menyabarkannya.

“Sabar Azuan. Mungkin Hakim ada alasannya sendiri. Atau pun dia perlukan masa untuk mengasingkan diri buat sementara waktu.” Syakir cuba untuk menyabarkannya. Dia tahu perangai Azuan yang sukar untuk dipujuk apabila sedang marah. Nafas Azuan semakin laju tetapi kemudian mula perlahan. Dia cuba mengawal kemarahannya.

“Aku faham apa yang berlaku pada Hakim. Tapi, dia sepatutnya menjadikan perkara ini lagi mudah. Bukan lagi tambah masalah!!” Azuan meluahkan isi hatinya kepada Syakir.

Syakir pula terkenang kan akan tradegi yang menimpa keluarga Hakim. Sudah tentulah seorang pemuda berusia 25 tahun itu tidak akan dapat mengawal perasaan dan pergi membawa diri. Apatah lagi peristiwa itu berlaku ketika dia jauh di perbatasan. Pada masa itu, seorang Pegawai Tentera masuk ke bilik Azuan.

“Tuan Azzuan, Tuan Hakim sudah tiba.” Katanya melaporkan tugasnya.

Azzuan dan Syakir terkejut dengan berita terkejut dan cuba mendapat kepastian.

“Betulkah dia sudah berada di Ibu Negara? Di mana dia sekarang?” Syakir bertanya dengan pantas, cuba untuk mengetahui lokasi sebenar Hakim

“Baginda sekarang sedang berehat di Bulatan Pancutan Air di luar Pejabat Pentadbiran Tuan.” Balas pegawai tersebut.

Selepas menyuruh pegawai tersebut kembali ke tugasnya, Azzuan dan Syakir melangkah dengan pantas ke arah pintu keluar utama. Azzuan berada di hadapan sementara Syakir mengiringinya di belakang.

“Kalau aku jumpa dia, siap lah kau. Dah besar pun masih nak kena orang jaga” Azzuan berkata dengan perasaan marah. Syakir hanya mengirinya di belakang. Mereka sampai ke balkoni dan menuruni tangga. Kemudian, mereka melintasi dewan penghadapan dan menuju ke arah pintu besar. Selepas keluar dari pintu besar, pemandangan sebuah bulatan dan pancutan air di tengah menjamah mata mereka. Sinaran sang suria mula kelihatan.

Photobucket
gambar hiasan

Berhampiran dengan bulatan tersebut, terdapat beberapa baris kerusi rehat. Azzuan dan Syakir kemudian melihat dari jauh kelibat seseorang yang sedang memberi makanan kepada merpati-merpati di situ.

“Hakim!!...” Jerit Azzuan..


Bersambung…

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails