Selasa, 7 Jun 2011

Kisah tentang Sushi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Setiap orang mesti akan ada makanan kegemaran sendiri bukan? Dan ia juga sesuatu yang biasa jika kita merasa mengidam untuk memakan makanan atau masakan yang sedap sekali sekala. Saya tidak merasa sesuatu yang pelik kalau orang Melayu kita mengidamkan masakan pedas cili api. Tetapi mengidam sushi? Itu memang pelik. Tapi, dah kebetulan orang mahu belanja.. baik jangan tolak peluang untuk makan percuma. Betul kan?

Ok, saya akan terangkan sedikit bagaimana caranya / kaedahnya memakan sushi. (Ini di Sushi King)

i) Kita boleh mengambil makanan yang terhidang, atau memesannya terus. Harga sushi ditentukan mengikut warna piring. Ada 5 jenis warna. Selain sushi, terdapat juga hidangan lain seperti Udon dan Ramen.

Photobucket

ii) Baiklah, memandangkan saya tidak pernah makan sushi sebelum ini, kawan saya mecadangkan beberapa hidangan dan inilah hasilnya. (jangan tanya nama sushi, saya tak tahu. huhu.. yang pasti, yg merah-merah tu telur ikan.)

Photobucket

iii) Untuk menambah perasa, cicah sekali dengan shoyu. Bahasa Melayu nya adalah kicap. Ya, rasanya dah tentulah masin.

Photobucket

iv) Jika anda mahukan kepedasan, maka, letaklah sedikit Wasabi. Memang pedas. Oleh itu, letak sedikit sahaja. Tapi.... bau dia pelik~~

Photobucket


Apa-apa pun, itulah pengalaman pertama dan.. saya tak tahulah sama ada nak pergi lagi atau tidak. Tapi rasanya tidak perlulah.. huhu..

Sekian sahaja untuk kali ini.
Salam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails