Sabtu, 14 Julai 2012

Belajar Bahasa Sarawak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua


Akhirnya, dapat juga aku kembali ber'blogging' selepas beberapa lama tidak dapat melayari laman sesawang. Antara sebab juga aku tidak dapat ber'blogging' ini adalah disebabkan aku terlalu sibuk dengan urusan kerja yang semakin lama semakin merunsingkan walaupun pada dasarnya projek masih pun belum bermula. Jadi, di masa-masa ini aku selalunya akan meluangkan masa dengan mempelajari Bahasa Melayu Sarawak. ^^

Memang sejak daripada dulu lagi dua mata pelajaran kesukaan aku adalah Bahasa Melayu dan Sejarah. Hehe..

Tapi di sini kebanyakannya berbahasa dalam Bahasa Melayu standard. Jadi kadang-kala amat sukar untuk belajar loghat Sarawak. Tapi ada beberapa frasa kata yang aku dah boleh kuasai dengan baik contohnya..

Apa polah tek?
(Kamu buat apa?)

Kamik sik tauk apa di madah nya.
(saya tidak tahu apa yang dia katakan)

Sikboh tunggah nya, bising nya nanti
(Jangan panggil dia, dia bising nanti)

Antara frasa yang dapat aku ingat dengan baik. Namun, pelajaran aku untuk mempelajari Bahasa Melayu Sarawak juga dihiasi dengan pelajaran Bahasa-bahasa Bumiputera Sarawak seperti Iban, Kayan dan Kenyah. Jadi bayangkanlah, dalam sebuah negeri yang penduduknya lebih dan kurang 3 juta orang, tapi ada berbagai bahasa dan dialek.. sampai pening kepala aku nak belajar mana satu. Tapi ada beberapa yang aku dapat kuasai juga.. contohnya..

(Kayan)
Avinun anih fotostat? Kertas meran lebak kalen.
(Kenapa fotostat ni? Kertas banyak sangat sangkut).

Tak tau lah betul ke tak.. sebab bahasa kayan ni aku susah sikit nak kuasai. Huhu..

(Iban)
Adui.. Nadai guna ii.. Parai kitai.
(Adui.. tiada guna lagi.. mati aku.)

Yang ni aku belajar masa diorang tengah tension kerja. Perkataan iban pertama aku belajar adalah "Parai Kitai". Haha.. marah Projek Manager aku.. benda tak baik yang aku belajar dulu.

Itulah sedikit sebanyak hiburan aku di tapak pembinaan di Bumi Kenyalang ini.
Akhir kata, mari kelakar Sarawak. ^^

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails