Selasa, 24 Julai 2012

Kisah tentang Rumah Panjang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Nun dengah? Deng ka Jan puasa anih hari? Hehe.. cuba-cuba untuk belajar bercakap Kayan kali ini. Maksudnya, "Apa khabar? Puasa ke tak hari ni?". Kalau ada salah tatabahasa harap diperbetulkan yer? ^^ Hari ini aku akan sentuh sikit akan pengalaman / cerita menarik aku sepanjang berada di Bumi Kenyalang ni. Di Malaysia ini, Rumah Panjang adalah satu keunikan yang hanya ada di Sabah dan Sarawak. Sepanjang kajian aku tentang rumah panjang ini, ianya tidak terdapat di Tanah Melayu. Apa yang menarik tentang Rumah Panjang? Aku akan kisahkan apa yang berlaku di Site Office minggu lepas.

Tung!! Tang!! Tung!! Prenggg!!!

Itulah bunyi beberapa orang pekerja kami ketika proses pengubahsuaian pejabat beberapa minggu yang lepas. Memang mengganggu, tapi nak buat macam mana? Kami kekurangan tempat untuk dijadikan stor simpanan barang. Semua barang masuk dalam pejabat, sampai dah sempit yang amat. Lepas tu pulak, masing-masing 'pinjam' (ambil) barang macam barang tu diorang yang punya. Tengah bising-bising tu, seorang kerani kami yang berasal daripada etnik Kayan menjerit dengan nada gurauan.

"Oii, jangan buat rumah. Takder orang nak kahwin lagi!"

Katanya sambil diakhiri dengan gelakan. Aku memang pelik la. Terus aku tanya,

"Apa kaitan orang nak kahwin dengan buat rumah?"

Ok, jawapan dia mudah sahaja. Suasana bising di pejabat itu sama ketika proses pengubahsuaian rumah di Rumah Panjang setiap kali ada majlis perkahwinan.

Di Sarawak, mereka yang daripada kaum Dayak (Iban, Bidayuh) dan juga Orang Hulu (Kayan, Kenyah) misalnya, mereka semua tinggal di rumah panjang. Jika di Tanah Melayu, setiap penduduk tinggal di unit-unit rumah yang berasingan dan selalunya akan membentuk sebuah perkampungan jika mereka mempunyai hubungan kekeluargaan. Namun, tidak di Rumah Panjang. Kesemua mereka ini tinggal di satu unit rumah dan semua di dalam rumah itu adalah keluarga-keluarga rapat yang mempunyai hubungan darah. (Pakcik, Makcik, Ibu, Ayah, Datuk, Sepupu, Anak Saudara... dan lain-lain). Yang membezakan setiap keluarga adalah unit kediaman di rumah tersebut. Tiada had untuk bilangan ahli di rumah tersebut, mungkin boleh mencecah sehingga 1,000 ahli.

Jika di kawasan Sungai Asap misalnya, terdapat 15 unit Rumah Panjang semuanya yang dipindahkan (yang mahu berpindah) ketika Empangan Bakun mula mengempang dan membanjiri kawasan sekitar rumah-rumah ini. Boleh dikatakan jika di Tanah Melayu, mereka ini daripada 15 perkampungan.

Jadi berbalik kepada kisah kahwin tadi, apabila ada ahli yang berkahwin (selalunya dengan anggota rumah yang sama.. orang sebelah pintu misalnya), akan ada proses penambahan unit kediaman di rumah tersebut. Jadi, rumah tersebut akan bertambah panjang. Sebab itulah dipanggil rumah panjang. Memang panjang~~


Itu rupanya kaitannya.. hehe. Setakat itu sahaja perkongsian di kali ini. ^^
Salam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails