Sabtu, 28 Julai 2012

Sesudah seminggu puasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Akhirnya, diam tak diam kita sudah pun melalui tempoh seminggu berpuasa. Dengan lain perkataan, 7 hari berpuasa. Bagaimana dengan puasa kita pada tahun ini? Adakah semakin baik atau sebaliknya? Semoga kita dapat mengecapi nikmat berpuasa di bulan Ramadhan dan sama-sama menegakkan salah satu daripada Rukun Islam. Pengalaman aku berpuasa pada tahun ini, memang boleh dikatakan agak mencabar. Kenapa? Sebab berpuasa di negeri orang, kemudian aku antara segelintir kecil yang berpuasa dan juadah buka dan bersahur aku sediakan sendiri.


Ok, berpuasa di Sarawak ni sama jer sebenarnya dengan berpuasa di negeri sendiri. Tapi, banyak perbezaan sebab aku kena suaikan diri dengan keadaan di sini. Di kawasan pedalaman Sarawak, Kristian adalah agama yang dominan. Sebenarnya kira bertuah juga sebab kebanyakan mereka ini terbuka dan menghormati orang yang beragama lain. Kadangkala ada juga mereka cuba nak berpuasa sekali. Tetapi, ada yang tak tahan. Tidak mengapa aku kata kalau mereka nak makan, aku tak kisah pun.

Dan yang paling penting sekali, selalunya di puasa-puasa sebelum ini juadah berbuka aku beli ataupun disediakan oleh ibu aku di rumah. Namun, jauh di negeri orang.. kemudian jauh tersorok di pedalaman sememangnya satu halangan bagi aku untuk membeli juadah berbuka dan juga bersahur. Jadi, satu cara yang paling mudah adalah dengan 'masak sendiri'. Jadi, buat pertama kalinya aku rasa bersungguh-sungguh belajar resipi memasak. Maklumlah, kalau tak belajar maksudnya sampai bila-bilalah aku tak boleh nak makan.

Di samping puasa mengajar kita untuk mengawal nafsu makan, ia juga bulan di mana semua ganjaran amalan kita digandakan. Dan jangan lupa juga akan amalan Solat Tarawikh yang ada hanya di bulan Ramadhan ini. Begitu juga dengan satu malam yang pahala beribadat di malam itu diganjarkan lebih daripada amalan dalam seribu bulan.

Sama-samalah kita beramal. Sekian sahaja buat masa ini. ^^
Salam.

3 ulasan:

aku HaniAsyira berkata...

selamat lah berpuasa di perantaun yea..

Radin87 berkata...

hehe.. yup.
terima kasih =D

DRceria berkata...

salam,
tolong respon untuk entry DRC :

http://kzamusa.blogspot.com/2012/07/follow-up-contest-azam-smart-maal.html

terima kasih, kerjasama anda amat dihargai...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails