Jumaat, 17 Ogos 2012

Menjelangnya Syawal

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Sejahtera semua


Aku kembali sudah ke Semenanjung buat pertama kalinya selepas aku memulakan kerjaya di Sarawak. Semua sudah berkira-kira, akan berapa lama cuti yang akan diterima. Dan sebagai seorang seorang di Management Level, aku sudah tentulah tidak dibenarkan untuk cuti lama. Sementara di pihak atasan pula, masing-masing dapat cuti lebih daripada seminggu. (Tapi dapat cuti ni pun, aku dah kira bersyukur sangat dah.) Dan tanggal 16hb Ogos, aku menaiki penerbangan pulang ke Johor Bahru. Puasa tahun ni memang banyak perbezaan daripada Ramadhan yang sebelumnya sebab pertama kali berpuasa di perantauan.

Puasa di Sarawak memang amat mencabar kerana suasana yang amat berlainan. Di kawasan pedalaman Sarawak, pemandangan biasa seperti bazar Ramadhan memang tiada. Tetapi, komuniti kecil orang Islam Semenanjung di sini cukup untuk membawa kenangan yang tidak dapat dilupakan. Sama-sama bergotong-royong menyiapkan juadah untuk berbuka dan bersahur. Makanan memang bukan masalah pada waktu ini. Sentiasa ada. Aku juga berkesempatan untuk melihat suasana bulan Ramadhan di bandar Bintulu. Agak meriah juga. Cuma kemeriahan tersebut diuji dengan serangan penyakit taun. Jadi, di separuh akhir Ramadhan, bazaar sudah pun ditutup.

Kesabaran juga sentiasa diuji sepanjang Ramadhan yang lepas. Semua alatan elektronik yang telah lama aku gunakan seperti Jam Tangan, Laptop dan Handphone, semuanya rosak betul-betul di minggu terakhir sebelum cuti. Memang menyedihkan, tetapi ketika di penerbangan, aku menerima satu nasihat yang bermakna menyatakan kepadaku bahawa setiap apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. Dan setiap yang berlaku adalah yang terbaik buat kita. Jadi, jika orang kata bulan Ramadhan ini adalah bulan untuk menguji kesabaran, memang betul. Kesabaranku cukup teruji di Ramadhan kali ini.

Tapi, semua itu sudah pun berlalu. Selamat menyambut hari kemenangan di 1 Syawal.
Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails