Ahad, 7 Oktober 2012

Bahasa Melanau va'ie

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua


Salam kepada semua di hari Ahad yang berbahagia ini. Aku sekali lagi kembali dengan kelas belajar bahasa etnik Sarawak. Untuk kali ini, aku kembali untuk bahasa yang paling sukar untuk aku kuasai setakat ini di bumi kenyalang ini. Minggu lepas, aku menjejakkan kaki buat pertama kalinya di bumi Kampung Jepak. Perkampungan Melanau ini berada di atas air. Nampak biasa-biasa saja, tapi sebenarnya perkampungan ini pernah melahirkan salah seorang yang menjadi TYT Yang Dipertua Negeri Sarawak.

Ok, itu sedikit sebanyak sejarah salah sebuah kampung di Bintulu ni. Kita berbalik dengan kelas belajar bahasa melanau. Senang tu senang... tapi nak sebut dia memang payah sebab banyak sangat perkataan sebutannya perlu menekan huruf sebutan "Q".

Aku = Aqou
Kau = Eqau

Beberapa patah perkataan yang aku dapat belajar dalam masa yang sekejap bahasa melanau va'ie ni adalah..

Eqau pengaq penyaq nah?
Kamu sudah makan ke?

Takla susah sangat sebenarnya, cuma nak sebut tu jer yang susah. Hehe..

Insya Allah di kelapangan akan datang, kamus bahasa melanau akan menyusul di blog ini. Tapi memang susah lah sebab Melanau va'ie ni pun masih belum ada kamus. (sebab banyak sangat sebutan q..)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails