Khamis, 25 Oktober 2012

Di Malam Raya Aidil Adha

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Apa khabar semua?


Pertama sekali diucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha di penghujung tahun 2012 ini. Selalunya di Hari Raya Aidil Adha, aku akan berada di samping keluarga. Namun, di tahun ini ada sedikit perbezaan iaitu tahun pertama aku berada di perantauan. Mama aku tadi telefon, bertanya khabar begitu juga dengan nenek kesayangan aku. Jadi sebelum apa-apa, aku bertanya akan siapa yang pulang ke desa. Agak sedih juga, tapi apakan daya... memandangakan cuti aku tidak (belum lagi) diluluskan, maka perlulah aku beraya di Bumi Kenyalang.

Dan aku boleh juga dikatakan bertuah kerana ini juga kali pertama aku beraya di luar kebiasaan adat Melayu. (Aku akan beraya di perkampungan Melanau. Huhu..). Pengalaman berharga yang pastinya akan aku ingat sampai bila-bila.

Sebelum aku mengundurkan diri, sedikit nasihat daripada diriku yang serba kekurangan ini. Pastikan di sebalik keseronokan kita beraya, jangan lah kita lupakan penghayatan di sebalik sambutan hari raya qurban ini. Beraya seadanya dengan penuh rasa kesyukuran dan juga rasa kesederhanaan.

Sekian untuk kali ini
Salam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails