Jumaat, 26 Oktober 2012

Raya di Bintulu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Akhirnya, dapat juak kamek mengupdate blog kamek tok. Kinektok, kamek ada si Bintulu. Saja-saja kamek cuba kelakar Sarawak.  Hehe..

Bagi ayah kawan aku, dia selalu mengatakan yang sepanjang aku berada di Bintulu ni, gunakan sepenuhnya peluang untuk belajar Bahasa Bintulu di samping mempelajari Bahasa Kuching. Bahasa Kuching merujuk kepada Bahasa Melayu Sarawak sementara Bahasa Bintulu yang dikatakannya adalah Bahasa Melanau Va'ei. Tapi satu cabaran belajar bahasa Melanau Va'ei ni adalah ianya tidak dapat dieja. (Boleh disebut, tapi tak dapat dieja..). 


Ok, kita masuk ke subjek lain. Pada hari ini, buat pertama kalinya aku beraya di Bintulu. Ramai orang kata yang raya di Bintulu tiada apa-apa. Tapi setakat yang aku nampak laa, kat kampung ni keadaan dia tetap meriah. Cuma takder la semeriah Raya Aidilfitri. Dan seperti di tempat lain, ramai orang kampung bertungkus lumus menyiapkan persiapan raya. Dan apa yang penting, buat pertama kalinya juga aku makan Buah Ahbang dan juga Rendang Sarawak. Hehe..

Pada masa yang sama juga semalam, aku masuk ke laman web air asia untuk menempah tiket kapal terbang untuk balik ke Tanah Melayu. Namun sayangnya, apabila aku telefon sahaja Projek Director aku, dia menyatakan yang kesemua cuti dibekukan (sebab ramai sangat orang nak balik..). Kalau nak, terpaksalah aku mengadap sendiri muka bos dan minta sendiri cuti berdepan. Hmm.. no sweat lah. Hadapi sahaja semua dugaan yang mendatang dengan hati terbuka. Seperti pepatah Inggeris berbunyi..

What doesn't kill you will make you stronger.

Sekian buat masa ini,
Salam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails