Ahad, 21 April 2013

Empangan Bakun dan The Three Gorges Dam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Sejahtera semua

Beradanya saya di sini untuk berkongsi satu fakta menarik dengan anda semua. Pasti kita sudah mengetahui akan Empangan terbesar di Malaysia bukan? Ya, benar.. tak lain dan tak bukan ianya adalah Empangan Bakun. Ianya memecahkan rekod dari segi kebesaran saiz tasik di mana ianya lebih besar dari Negara Singapura. Sementara daripada segi kapasiti tenaga yang dijana juga, ianya terdiri daripada 8 turbin yang setiap satu mampu menjana sehingga 300 MW. Sehingga ke hari ini, Empangan Bakun masih lagi beroperasi separuh kapasiti iaitu sebanyak 4 turbin, sementara lagi 4 turbin masih dalam proses pembinaan. (Salah satu syarikat yang bertanggungjawab membina bahagian unit-unit yang berbaki ini adalah syarikat tempat aku bekerja..). 

Setelah lama mencari, berjaya juga aku mendapatkan gambar Empangan terbesar di Malaysia ini. Walaupun masih belum siap, ianya dikatakan sudah membekalkan hampir 40% kepada tenaga elektrik di Negeri Sarawak.


Ini adalah empangan terbesar di Asia Tenggara. Namun, dari segi kemampuan, ianya ditenggelamkan dan ditinggalkan jauh oleh empangan terbesar di dunia iaitu The Three Gorges Dam di Republik Rakyat China. Jika di bakun ianya hanya 8x300MW, di empangan di China ini adalah 32x700MW! Cubalah bayangkan betapa besar beza di antara kedua empangan ini. Dan menurut daripada beberapa kakitangan Sarawak Hidro Sdn Bhd yang sudah melakukan lawatan ke sana, teknologi yang dilaksanakan di sana jauh meninggalkan kita di Malaysia ini.


Begitu jauh teknologi yang ditinggalkan di antara dua empangan ini. Jadi ini yang menyebabkan aku tertanya-tanya, apa sebenarnya yang kita kurang? Empangan the Three Gorges Dam ini sudah hampir siap proses pembinaannya. Tapi Empangan Bakun ini masih tak siap-siap... Huhu..

Antara yang ada di empangan Three Gorges Dam ini.

i) 32 turbin berkapasiti 700MW. Di mana di bakun hanya 8 x 300MW
ii) Laluan terusan bertingkat untuk kemudahan kapal berlayar. Di bakun tiada kemudahan ini. Penambang dari Belaga yang mahu meneruskan perjalanan ke hulu perlu berhenti di waf di bawah Empangan dan melalui jalan darat ke waf di atas tasik.

Di sini saya hanya menyatakan beberapa sahaja. Semoga ini menjadi satu pemangkin kepada kita untuk memperbaiki lagi diri kita di masa akan datang.

1 ulasan:

Mohd Lokman Bin Ramli berkata...

payahnya nak cari maklumat tentang bakun dam ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails