Selasa, 4 Jun 2013

Bercuti ke Miri

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

4 hari, itulah hari cuti umum aku yang paling panjang pernah aku terima setakat ini. Bersempena dengan hari gawai yang disambut di Sarawak ini, aku dan rakan-rakan sekerja aku termasuk seorang Fuku-taicho di Site Bakun yang aku gelarkan di sini sebagai PM mengikuti kami semua ke Miri. Cuti hari gawai ini sebenarnya memang aku dapat banyak jemputan untuk melawat ke rumah-rumah panjang Iban. Tetapi melihatkan kepada prospek di mana anda pastinya susah untuk mengelak daripada meminum arak yang dihidangkan, adalah lebih baik kami tidak melawat langsung. Tapi apa-apa pun, kepada semua daripada Kaum Dayak, Garu Guru Gerai Nyamai untuk sambutan Hari Gawai di tahun 2013 ini.


Sedikit sebanyak yang boleh aku katakan tentang Bandaraya Miri ini adalah, ia merupakan kota peranginan bagi Negeri Sarawak. Pelancong-pelancong, terutamanya daripada Brunei Darussalam akan memenuhi seluruh pelosok kota ini pada hari-hari minggu. Sedikit daripada sejarah Bandaraya Miri ini :-
  1. Miri berasal daripada perkataan Melanau, Miriek yang membawa maksud Kuda Laut. Jika anda datang ke Miri, anda akan lihat kota ini dipenuhi dengan perhiasan dan ukiran yang menyerupai kuda laut.
  2. Bandaraya Miri merupakan pusat pentadbiran bagi Bahagian Miri iaitu bahagian kedua besar di Negeri Sarawak selepas Bahagian Kapit.
Dalam masa 4 hari ini, sudah hampir seluruh pelosok Miri telah aku jelajahi sehingga menghampiri ke Kuala Baram. Iaitu sempadan Malaysia dan Brunei yang hanya dipisahkan oleh Sungai Baram. Satu perkara yang aku agak annoyed adalah seorang rakan aku daripada Pantai Timur Semenanjung tidak sudah-sudah menyebut Kuala Berang... Kuala Berang.. bila dia mahu menyebut Kuala Baram.. Haiyoo.. jauh kot beza.

Apa yang aku mahu katakan, keadaan di Miri tidak jauh bezanya dengan di Bintulu. Huhu.. Apa-apa pun, aku mengambil keputusan mengupdate blog aku sepuas-puasnya sebelum pulang untuk bekerja di Bakun esok.


2 ulasan:

HRB Car Rental Miri berkata...

Best kan bercuti di Miri~ !

Jika Anda, keluarga dan kawan-kawan ingin bercuti di Miri?
Kami dari HRB Car Rental Miri menyediakan perkhidmatan kereta sewa dengan harga yang berpatutan.

Hubungi kami di 019 233 6923 / 013 883 6923 untuk mendapatkan harga dan servis kereta sewa yang terbaik di
pasaran !

www.hrbcarrental.com

Unknown berkata...

Anda, keluarga dan kawan-kawan ingin bercuti di Miri?
Kami dari HRB Car Rental Miri menyediakan perkhidmatan kereta sewa dengan harga yang berpatutan. Sewa untuk kegunaan Miri-Brunei boleh diatur

Hubungi kami di 019 233 6923 / 013 883 6923 untuk mendapatkan harga dan servis kereta sewa yang terbaik di pasaran !
www.keretasewamiri.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails