Ahad, 2 Jun 2013

Setahun berkerja di Sarawak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Aku sekarang ini berada di Miri ketika aku mengemaskini blog aku ini. Kenapa aku berada di Miri? Sekarang ini aku dan rakan-rakan sekerja aku sedang menikmati cuti bersempena Hari Gawai dan juga Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong daripada 1 sehingga 4 Jun. 4 hari cuti umum, memang satu yang amat menggembirakan. Walaupun aku berkerja di site, aku tak dapat nak tuntut bayaran kerja lebih masa, kecuali cuti ganti. Apa-apa pun, baik aku manfaatkan cuti aku daripada memeningkan kepala memikirkan soal kerja yang masih tidak berkesudahan.

Aku sedang melihat dan membelek-belek kalendar, aku sebenarnya terkejut dan hampir tidak percaya disebabkan yang aku sudah pun genap setahun berada di Sarawak ini. Pengalaman bekerja di Sarawak ini memang amat beharga dan takkan aku lupakan. Sejak dulu lagi jika aku lihat sejarah keluarga aku, memang kami sentiasa merantau demi bekerja untuk menyara hidup kami. Aku masih ingat lagi ketika aku bertanya dan meminta nasihat daripada ahli keluarga aku untuk bekerja di Sarawak. Masing-masing bersetuju menyatakan yang aku masih muda dan perlu banyak menimba pengalaman. Apatah lagi bidang aku ini, iaitu Bidang Kejuruteraan Elektrik adalah bidang yang sudah tepu dan amat sukar untuk mendapatkan pekerjaan terutamanya kepada mereka yang masih lagi fresh-graduate. 


Namun, semuanya sekarang sudah menjadi sejarah. Aku sudah mendapat rentak kehidupan di alam pekerjaan. Tapi aku memang mengakui, semakin lama aku kerja, semakin banyak yang aku tak tahu. Aku tak pernah tahu yang bidang elektrik serumit dan sekompleks ini, walaupun aku akui, kerjanya memang seronok. (sebab tak payah duduk kat pejabat.. huhu). Lagi-lagi apabila melihat yang apa yang kita kerjakan selama ini sudah mula membuahkan hasil seperti dalam gambar di atas.

Dan target aku sekarang adalah, mengejar gelaran Professional Engineer (Ir.) ataupun setidak-tidaknya mendapat gelaran Engineer (Engr.) di pangkal nama hadapan. Heh.. Yakin Boleh.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails