Isnin, 15 Ogos 2011

Perihal Mercun

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Salam Sejahtera semua

Gembira dapat berblogging sekali lagi dengan meluahkan segala yang terbuku di hati. Diam tidak diam, kita sudah pun berada di pertengahan bulan Ramadhan. Tidak sangka begitu pantas masa berlalu meninggalkan kita. Adalah baik jika di waktu-waktu ini, kita memikirkan semula akan amalan-amalan kita di bulan yang mulia ini. Adakah ia lebih baik, atau pun lebih buruk, sama-samalah kita muhasabah diri.

Photobucket

Di masa ini jugalah, suasana malam menjadi semakin meriah. Masakan tidak, walaupun ianya diharamkan, bunyi-bunyi mercun kedengaran semakin lama semakin kerap di dua tiga malam kebelakangan ini. Memang tidak dinafikan ianya memeriahkan suasana, tetapi, sudah pastilah ia tidak manis untuk didengar apabila kita sedang solat.

Dan, ini juga suatu fakta yang amat menganehkan, kerana mercun dimainkan di setiap perayaan besar seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina mahupun Deepavali. Tetapi, mengapakah hanya ketika Hari Raya kita mendengar berita yang pemain mercun ini mengalami kecederaan seperti putus tangan dan jari akibat bermain mercun? Sama-sama kita fikirkan. Apa-apa pun, ia bermula dengan satu perkara iaitu sikap.

Photobucket

Sekian buat masa ini,
Salam.

P.S :: Kalau tak pandai main mercun, jangan main.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails