Isnin, 31 Oktober 2011

Nilapura

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Photobucket

Sebuah drama baru bermula di dalam slot "Aksi" di TV3 pada hari ini, yang akan disiarkan setiap hari Isnin dari pukul 9 sehingga 10 malam. Nilapura, sebuah drama fantasi sejarah melayu yang menyusuli Super Mak sebelum ini terbitan KL Motion Pictures dan diarahkan oleh Wan Hasliza Wan Zanudin.


SINOPSIS

Kisah dan Latar tempat cerita Nilapura bertempat di sebuah kawasan yang dinamakan sebagai Kerajaan Melayu Tengah. Latar masanya pula bertempat di zaman pertempuran dua buah kerajaan di tanah tersebut iaitu Kerajaan Nilapura di utara dan Kerajaan Bimasakti di selatan.

Kerajaan Bimasakti adalah sebuah kerajaan yang kuat dan besar. Menurut rakyat Nilapura, kekuatan dan saiz kerajaan Bimasakti adalah 3 kali ganda lebih kuat daripada Nilapura.

Photobucket
Istana Bimasakti

Diperintah oleh Raja Zainal. Dan selepas kematian Putera Murtaza, pewaris tahta seterusnya adalah Putera Rangga.

Photobucket
Tuanku Zainal dari Bimasakti

Photobucket
Putera Rangga dari Bimasakti


Kerajaan Nilapura pula adalah sebuah kerajaan yang kecil, namun memiliki keberanian dan kesetiaan yang kuat.

Photobucket
Istana Nilapura

Mereka enggan menerima penjajahan daripada Negara Luar, malah, Raja Bimasakti juga tidak percayakan warga Nilapura yang seringkali akan membelot apabila tiba masanya. Selepas Raja Nilapura ditangkap, Permaisuri Anita memegang tampuk pemerintahan. Selain daripada peperangan, wabak penyakit demam hitam antara masalah dalaman kerajaan Nilapura.

Photobucket
Permaisuri Anita dari Nilapura


SENARAI EPISOD

Episod 1 (31 Oktober 2011) :
Peperangan di antara Kerajaan Bimasakti dan Nilapura semakin sengit. Kedua-dua negara terpaksa mengerahkan sepenuh tenaga ketenteraan masing-masing sehingga Kerabat Diraja kedua-dua negara turun ke medan perang. Di medan perang, Kerajaan Bimasakti kehilangan pewaris tahtanya iaitu Putera Murtaza. Sementara Nilapura pula kehilangan hampir kesemua hulubalang, Laksamana dan Pembesar-pembesar negara. Malah Sultan Nilapura sendiri menjadi tebusan Bimasakti. Nilapura akhirnya ditakluk oleh Bimasakti dan kesemua kerabat diraja Nilapura ditangkap ke Bimasakti. Sementara itu di Bimasakti, Tuanku Zainal dari Bimasakti risau akan anak lelaki kedua yang akan mewarisi tahtanya iaitu Putera Rangga.

Episod 2 (7 November 2011) :
Putera Rangga ditangkap apabila berkhalwat dengan isteri kepada Pembesar Sata. Namun, Tuanku Zainal dari Bimasakti melepaskan sahaja anaknya itu. Pada masa yang sama, Tuanku Zainal dari Bimasakti berunding dengan Raja Bumida dari Nilapura untuk mengahwini Putera Rangga dengan Puteri Ratna Mas dari Nilapura, tawaran yang dipersetujui oleh Raja Bumida untuk menyelamatkan nyawa keluarga dan Nilapura walaupun akan kehilangan kuasa dan tahta. Dalam perjalanan ke Bimasakti, Permaisuri Anita jatuh gering dan mangkat di pertengahan jalan.

Episod 3 (14 November 2011) :
Dindra, orang suruhan kepada Puteri Ratna Mas berjaya sampai ke Kota Bimasakti. Ketika itu juga, takdir menemukannya dengan seorang pemuda mabuk di tengah-tengah jalan di kota Bimasakti. Setelah cuba membantu, Dindra menyedari bahawa pemuda mabuk itu adalah Putera Rangga, sekarang ini bergelar Raja Muda. Dengan itu, Dindra telah berjaya menyelinap masuk ke istana dan berjumpa dengan Puteri Ratna Mas. Pertemuan itu menyedarkan Dindra akan keputusan Ratna untuk berkahwin dengan Putera Rangga. Puteri Ratna Mas bertekad memilih tanggungjawab untuk menyelamatkan rakyat Nilapura daripada perasaan cintanya kepada Dindra.

Episod 4 (28 November 2011) :
Perkahwinan antara Raja Muda Rangga dan Puteri Ratna Mas berlangsung. Sejurus selepas perkahwinan, Raja Muda Rangga diisytihar sebagai Raja Nilapura sementara Puteri Ratna Mas pula diisytihar Permaisuri Nilapura. Rangga enggan berangkat ke Nilapura, menyebabkan Permaisuri Ratna Mas terpaksa mengambil tempat sebagai Pemerintah Nilapura. Satu tindakan yang tidak dipersetujui oleh ramai pembesar Nilapura, menyatakan Raja Bumida adalah seorang pemerintah yang zalim, apatah lagi warisnya. Berbalik di Bimasakti, Rangga patah hati apabila mengetahui kekasih gelapnya, Ulia mengaku tidak mencintainya dan menduakannya. Ia sekaligus menyebabkan Rangga bersama orang suruhannya, Waris berangkat untuk tinggal di Nilapura.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails