Isnin, 11 Februari 2013

The Impossible

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Perlu ku akui sudah agak lama juga sejak kali terakhir aku menonton wayang. Dan semalam, mengambil kesempatan di atas kelengangan Bandar Bintulu sempena cuti tahun baru cina, aku dan rakan pergi ke City Point untuk mencari cerita untuk ditonton. Dan pada waktu itulah, kami mengambil keputusan untuk menonton cerita "The Impossible".

The Impossible


 Sebab dah lama tak buat movie review, jadi ada baiknya jika aku cuma huraikan cerita ini secara ringkas. Cerita ini mengisahkan tentang keluarga Bennet yang menjadi mangsa tradegi Tsunami 2004 yang melanda Asia. Cerita ini diarahkan oleh Juan Antonio Bayona. Maria serta suami dan tiga orang anak lelakinya dalam percutian krismas ke Thailand ketika tradegi tersebut melanda. Maria dan Lucas terpisah daripada Henry dan dua lagi anaknya iaitu Thomas dan Simon. 

Maria pada waktu itu mengalami keceraan parah di kaki kanannya, sempat untuk menyelamatkan seorang lagi kanak-kanak bernama Daniel. Dan pada waktu itu, mereka memanjat ke atas pokok untuk berjaga sekiranya ada lagi ombak tsunami yang akan melanda. Mereka telah dijumpai dan diselamatkan oleh penduduk-penduduk tempatan dan Maria telah dihantar ke hospital. Keadaan sibuk yang berlaku di hospital menyebabkan Lucas terpisah dengan Maria.

Sementara itu, Henry pergi mencari Maria dan Lucas dan menghantar anak-anaknya Thomas dan Simon untuk dihantar ke kem sementara. Selepas pencariannya tidak berhasil, Henry terpisah dengan anak-anaknya selepas mereka dihantar menaiki lori ke tempat yang tidak diketahui. Henry kemudian telah dihantar ke kem dan berjumpa dengan Karl, yang secara murah hati menolongnya untuk membuat panggilan kepada bapa mertuanya, Brian di Britain.

Karl dan Henry kemudian mencari di setiap hospital dan kemudian tiba di hospital tempat Maria dirawat. Dan di situlah secara ajaib seluruh keluarga tersebut berjumpa.


Komen

Secara ringkasnya, Nang kacak cerita ya.. Memang tak habis-habis menangis bila berada di wayang. Banyak adegan-adegan yang menyentuh hati dan perasaan, apatah lagi bila adegan tersebut diambil sempena kisah benar yang menimpa kepada pelancong-pelancong yang berada di Thailand pada waktu itu. 

4 Bintang daripada 5. ^_^

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails