Isnin, 5 Ogos 2013

Balik Raya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua.


"Balik kampung.. hoo..oo.. balik kampung." Detik hati kecilku tatkala aku sampai di Bandaraya Miri tengah hari tadi. Aku memang dah lama tak sabar nak balik ke rumahku di Johor. Almaklumlah, berada di perantauan memang mencabar diri aku terutamanya cuba berpuasa dengan suasana baru. Ini adalah tahun kedua aku berpuasa di Bakun, Sarawak. Dan, berbeza pada tahun lepas, suasana pada tahun ini lebih meriah, lebih bermakna dan lebih bersemangat disebabkan dengan pertambahan jumlah staf-staf Sarawak Hidro yang beragama Islam. Aku antara yang terawal balik. Ada perasaan gembira bercampur duka selepas mengucapkan salam kemaafan atas dosa-dosa dahulu.

Satu pengalaman baru yang aku rasai dalam berpuasa tahun ini adalah sifat toleransi antara kaum dan juga persefahaman walaupun berbeza fahaman agama. Rata-rata kaum Orang Ulu di Sarawak ini adalah beragama Kristian. Walaupun tiada halangan untuk mereka makan di hadapan orang puasa, tetapi mereka tetap bertanya ketika mereka mahu makan. Di minggu terakhir ramadhan, aku sempat menyelesaikan beberapa kerja terakhirku sebelum bercuti. Terpaksa bha, kalau tak memang berdering-deringlah telefon aku setiap hari dari Supervisor aku yang banyak masalah tu. Ketika hari pertama aku balik pun, berdering-dering telefon aku berbunyi daripada dia. (memang suka cari salah orang pun dia ni..)

Apa-apa pun aku selamat tiba di Johor Bahru tanpa banyak masalah. Banyak sebenarnya urusan yang perlu aku selesaikan, tapi apa-apa pun, kita rehat dulu!!


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails