Selasa, 6 Ogos 2013

Berbuka di perantauan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua


Aku sekarang selamat tiba di rumahku di Johor Bahru selepas berjalan sehari suntuk. Dalam perjalanan aku pulang ke Johor, bermacam-macam kenderaan aku naiki. Bot, bas, belon (kapal terbang dalam bahasa melayu sarawak) dan juga kereta. Dalam perjalanan aku dari Miri ke Johor, masa perjalanan aku adalah dari waktu 5.40 sehingga 7.40 pm. Mungkin anda nampak takder masalah apa-apa, tapi anda pasti ingat yang terdapat perbezaan masa berbuka di Sarawak dan di Johor.

Masa berbuka di Johor : 7.17pm
Masa berbuka di Bintulu : 6.42 pm

Maksudnya masa perjalanan aku di dalam flight adalah melalui waktu berbuka, tetapi waktu berbuka mana yang perlu aku ikut? Bagus juga aku kongsi benda ini sama-sama.

Jadi awal-awal lagi aku ada bertanya benda ini kepada ustaz yang bertugas di Bakun.

radin87 : Ustaz, kamek ada soalan mauk tanya.. Mun dalam flight, waktu buka ney yang kamek kenak ikut?

Ustaz : Mun dalam flight, kitak ikut waktu tempat kitak berlepas.

Ok, itu sikit-sikit dialog aku dalam bahasa melayu sarawak. Hehe. Itu antara beberapa benda yang aku kena atau mungkin wajib belajar bila berada di Sarawak. Sebab ramai rata-rata orang Sarawak ini bila lihat aku jer mereka akan terus kelakar Sarawak.. Itu ok lagi, ada sekali tu ada yang ngumbai iban dengan aku. Huhu.. Camney ya?

Ok, berbalik pada soalan tadi. Bila kita berada di dalam penerbangan yang menyebabkan kita berubah perjalanan zon waktu. Maka kita harus ikut tempat kita berlepas. Namun, jika kita tiba di tempat destinasi, maka kita perlu ikut waktu tersebut.

Itu antara pengalaman aku berpuasa di perantauan. Sekian sahaja untuk kali ini.
Salam.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails