Sabtu, 24 Disember 2011

Tahniah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua.

Photobucket

Berita gembira ini saya sudah terima lebih kurang 2 atau 3 hari yang lepas. Seorang sepupu saya berjaya mendapat 8A dalam keputusan PMR yang baru sahaja diumumkan. Memandangkan dia pun seorang blogger, maka bersesuaianlah diucapkan tahniah dalam satu hantaran post di dalam blog. (Maaf-lah terlambat sikit. huhu..). Dalam hati terdetik, ini adalah kebiasaan bagi sepupu-sepupu saya yang lahir antara tahun 90-an sehingga awal 2000. Masakan tidak, masa zaman kami dulu yang lahir akhir 80-an, dapat A itu pun dah kira gembira sangat. (Walaupun tak straight A, asalkan takder C dah kira bijak dah masa tu..)

Dalam keluarga kami yang besar, kami generasi ke-3 terbahagi kepada 3 zaman masa mengikut tahun dilahirkan. 80-an, 90-an, 2000-an dan yang terbaru, 10-an. Memang sukar dipercayai perbezaan masa hanya 10 tahun tapi amat-amat berlainan antara satu sama lain. Kenapa?? Ini antaranya..

  1. Handphone (Jangan kata handphone, telefon rumah pun takder..)
  2. Komputer (Masa tu ada Main Frame jer.. komputer peribadi tak pernahnyer ada)
  3. Lampu Kalimantang (Tak tau la korang, tapi masa aku dulu sempat rasa lagi guna lampu minyak tanah.. hehe..)
  4. Dapur Kayu. (Yang ni best, habis berasap dapur kat kampung kitorang kerjakan.)
  5. Mandi parit. (Masa dulu air sungai bersih. Sekarang sungai pun ada yang macam longkang)
  6. Ubi kayu. (Makanan wajib ketika sarapan. Geram lak aku bila tengok budak-budak sekarang makan ubi kayu pun taknak.)
  7. Membaca. (Dulu budak 5 tahun kalau dah boleh baca, itulah budak paling bijak.. sekarang?? kalau Darjah 1 tak boleh baca lagi itulah antara budak tak bijak..)

Itulah antara perkara-perkara yang saya pernah lalui. Jadi adalah perkara asing bagi kami dulu untuk dapat keputusan ujian berderet A ini. Tapi zaman sekarang dah berbeza. Dengan kelengkapan pembelajaran semua, memang tidak dinafikan budak sekarang lebih bijak berbanding dulu.

Apa-apa pun, tahniah kepada Syahmi akan keputusan tersebut. Kepada mereka yang mahu melawat blognya, bolehlah tekan di link di bawah ini.

Photobucket

Sekian,
Salam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails