Rabu, 8 Mei 2013

Perpaduan Melayu? Apa yang susah?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua.

Pilihanraya Umum ke-13 sudah pun berakhir. Dan seperti kebiasaan, mood pilihanraya masih lagi panas membara. Juga pada kali ini, semua orang terkejut dengan peningkatan jumlah kerusi yang dimiliki oleh DAP. Dan seperti biasa, ramai orang mula mencanangkan isus-isu berbaur perkauman. Masa inilah masing-masing nak jadi juara bangsa Melayu. (bila waktu biasa takder pulak.. Huhu..). Masing-masing pun berkata, wahai UMNO dan PAS, bersatulah atas nama perpaduan Melayu.

Sebenarnya penyelesaiannya sangat mudah. Tetapi ianya dirumitkan oleh dua faktor. Pertama sebab ahli politik itu sendiri yang menambah burukkan keadaan tersebut.. (menangguk di air yang keruh la orang kata..). Dan satu lagi adalah faktor sikap orang Melayu itu sendiri yang akan menjatuhkan lawan sendiri sehingga tersungkur sampai 7 keturunan kalau boleh tanpa memikirkan yang dia adalah saudara seagama mahupun serumpun bangsa. Dalam kes ini, UMNO tak boleh terima PAS, PAS juga tak boleh terima UMNO.

Ok, dalam hal ini.. Mungkin ada faktor lain seperti isu rasuah, salah guna kuasa dan lain-lain. Tapi saya akan tumpukan pada tanggungjawab kita sebagai pengundi Melayu. Jika anda betul-betul mahukan perpaduan Melayu.. Pertama sekali anda kena terima kedua-dua UMNO dan PAS. Terima baik dan buruk kedua-dua parti ini. Sebab bagi aku lah kan, tak kiamat la kalau kita tukar-tukar undi.

Yang kedua, apabila dalam pilihanraya, sama ada anda sokong PR atau BN, utamakan ahli-ahli dari parti-parti ini, ataupun anda sebagai pengundi Islam, utamakan calon yang Islam. Dalam kes UMNO vs PAS atau MCA vs DAP, terserah pada anda nak undi siapa.. Tetapi jika dalam kes... UMNO vs DAP atau PAS vs MCA??

Ya betul... Anda faham kan apa yang saya maksudkan kan? Undi itu adalah rahsia, sekadar perkongsian saja. Sekian.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails