Sabtu, 25 Mei 2013

Walimatul urus

Assalamualaikum dan Salam sejahtera
Selamat sejahtera semua

Aku selamat sampai di Batu Pahat selepas menaiki tiket terakhir dari TBS ke Batu Pahat. Disebabkan cuti umum Hari Wesak, terminal bas penuh sesak dengan kesemua tiket ke destinasi selatan habis dijual. Alhamdulillah sebab aku dapat tiket terakhir tu. Kalau tak, alamat tidur kat TBS la aku. Memang aku tak sangka, sepupu aku yang aku selalu panggil dia Adik Wa bertemu juga jodohnya. Dan perkahwinannya walaupun sederhana, tetap meriah dengan kehadiran kesemua ahli keluarga kami kecuali yang sedang belajar di luar negara. Ibarat hari raya. 


Walimatul urus kali ini agak berbeza dengan yang lain sebab subjek penceraian juga keluar menjadi topik hangat. Memang banyak komplikasi apabila bercerai terutama jika pasangan tersebut sudah mempunyai anak. Hak penjagaan anak sudah tentulah jatuh ke pihak sebelah ibu. Hanya apabila sudah berumur 12 tahjn baru anak itu boleh memilih untuk tinggal dengan ibu atau ayahnya. Banyak faktor penceraian sebenarnya. Tapi memilih pasangan yang baik adalah faktor yang penting.

Dengan selamatnya majlis Walimatul urus ni, soalan cepu emas mula ditembak bertalu-talu kepadaku. "Bila nak kahwin?"

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails