Selasa, 26 April 2011

Final Exam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Pertama sekali, status-status di facebook pada hari ini kebanyakannya berubah sama sekali. Sebahagian rakan-rakan yang dahulunya amat rajin melayari laman sesawang tersebut telah berubah kulit sama sekali. Semuanya mula 'rajin' mengulangkaji pelajaran demi peperiksaan akhir yang bakal menjelang. Satu perkara yang menyeronokkan selepas bekerja adalah, anda tidak perlu lagi bersusah payah mentelaah pelajaran kerana sudah tiada lagi ujian yang perlu anda hadapi. Apa-apa pun, pengalaman di menara gading masih segar dalam ingatan. Selamat Berjaya kepada semua yang akan menghadapi ujian dalam masa terdekat ini.

Photobucket

Dan, Mahasiswa di Malaysia ini amat bertuah kerana sebelum peperiksaan bermula, akan ada satu minggu 'Study Week' ataupun 'Study Leave'. Seorang kenalan saya yang baru menamatkan pelajarannya di luar negara pelik ketika pertama kali mendengar perkataan Study Leave. Saya juga kehairanan. Mustahil seseorang tidak memahami perkara tersebut. Selepas berbincang dengan bapa saudara saya, yang juga dahulunya belajar di luar negara, barulah saya faham.

Tiada istilah Study Week di Universiti Luar Negara. Di sana, tiada cuti sebelum peperiksaan akhir. Betapa bertuahnya pelajar Malaysia. Namun, itulah bukti nyata dan kukuh bahawa..

Di luar negara, kami belajar untuk ilmu. Kami selalunya tidak mendapat markah yang tinggi ketika periksa, tetapi kami boleh bekerja dengan baik jika diberikan tugas.

Di Malaysia, semuanya 'exam oriented'. Markah cantik di kertas, tapi jika disuruh 'Hands-on', tidak semestinya boleh.

Sekian sahaja buat masa ini
Salam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails