Khamis, 28 April 2011

PK01 ; Perancangan Kewangan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua.

Photobucket

PK01 merupakan segmen baru untuk RBE. PK bermaksud 'Pengurusan Kewangan'. Seperti yang ada semua maklum, duit dan kehidupan memang tidak dapat dipisahkan. Kadang-kala, kita terlalu obses bekerja demi mencari duit sehingga menjadikan hidup kita seolah-olah hidup untuk duit. Dan, selepas berada di alam pekerjaan selama sebulan, saya sudah mendapat gambaran yang bergantung hidup dengan 'makan gaji' tidak akan menjadikan kita kaya. Kita akan senantiasa dibelenggu masalah kewangan.

Jadi, sejak beberapa minggu kebelakangan ini, bapa saudara saya seolah-olah memahami hakikat yang saya memang mengalami masalah kewangan. Sekurang-kurangnya, kita memerlukan gaji hampir RM5000 sebulan untuk hidup di kawasan seperti Lembah Klang. Rendah daripada itu, memang tidak mencukupi. Dan, dia mengajar saya beberapa tips untuk menguruskan kewangan. Selebihnya, bergantung pada usaha sendiri. Memandangkan setiap yang diajarnya disertai dengan tugasan, oleh itu, saya berkongsikan tips nya di sini agar saya sendiri boleh mengusahakan apa yang sudah ditulis.

Pertama sekali, bahagikan pendapatan kepada 3 bahagian. Iaitu Peribadi, Pelaburan dan Simpanan.

  1. Peribadi
    Bahagian ini adalah bahagian peribadi anda untuk perbelanjaan sepanjang bulan. Seperti belanja makan, hutang, top-up, pengangkutan, pakaian, kesihatan dan lain-lain. Tiada pembahagian khusus untuk bahagian ini. Terpulang kepada anda untuk membahagikannya.

  2. Pelaburan
    Ini adalah bahagian untuk modal anda menjana pendapatan sampingan. Sekurang-kurangnya 10% daripada gaji bulanan anda. Namun, ia juga terpulang kepada kemampuan anda.

  3. Simpanan
    Ini adalah bahagian terakhir. Ia adalah untuk bahagian anda jika berlaku kecemasan dan anda perlukan wang segera. Sekurang-kurangnya simpan 10% daripada gaji anda setiap bulan.

CONTOH :-

Baiklah, selepas mengetahui 3 bahagian di atas, saya akan berikan contoh sebagai gambaran anda. Dalam contoh di sini, pendapatan gaji bulanan adalah RM1,500. Maka :-

Gaji Kasar : RM 1,500
Gaji Bersih : RM 1,300 (anggaran selepas ditolak KWSP dan Socso)

Simpanan : RM150
Pelaburan : RM 150
Peribadi : RM 1000

(Ini adalah contoh sahaja, terserah kepada anda sendiri bagaimana hendak membahagikannya.)


TUGASAN

Baiklah, tugasan yang diberikan kepada saya pada bulan ini adalah..

"Bagaimana nak tukarkan pelaburan daripada RM 150 kepada tambahan pendapatan sampingan sebanyak RM1500?"

Sekian sahaja untuk masa ini, berjumpa di bulan hadapan
Salam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails