Ahad, 24 April 2011

Perihal Nasi Lemak..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Photobucket

Beberapa hari ini di dada-dada akhbar terpampang berita akan isu makanan berlemak tinggi akan dihadkan jumlah pengambilannya di sekolah. Antara yang termasuk di dalam senarai adalah nasi lemak, roti canai dan lain-lain. Kadang-kala terfikir juga, memang negara kita ini amat mewah dengan makanan. Lihat sahajalah kiri dan kanan, apatah lagi ketika bulan puasa, juadah yang dijual untuk berbuka memang amat menyelerakan.. dan.. seperti makanan tradisional Malaysia yang lain, ianya berlemak tinggi.

Jadi, kita memang tidak boleh menyalahkan sepenuhnya Nasi Lemak dalam kes ini. Sememangnya makanan yang kita ambil sehari-hari memang penuh dengan lemak. Dan, dalam kes budak sekolah pula, ia lebih daripada hanya Nasi Lemak semata-mata. Kalau kita gali lagi lebih dalam, kita akan dapati tabiat pemakanan yang tidak sihat adalah punca kepada masalah utama rakyat Malaysia sekarang iaitu obesiti. Dan menu paling popular, Air Gas!
Tidak percaya? lihat lah sendiri. Ada ibu bapa yang terlalu manjakan anak, sehingga memberi mereka minum air gas ini setiap hari!

Photobucket

Makanan tradisional kita pula sememangnya diakui mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Tapi, kenapa orang dahulu sihat-sihat dan jarang ada yang obesiti?

Jawapannya adalah, gaya hidup yang sihat. Dahulu, 70% rakyat kita hidup di bawah paras kemiskinan. Cuba kita tanya datuk dan nenek kita, pada masa itu, hendak merasa ayam dan daging pun kadang-kala hanya setahun sekali. Itupun kalau dapat. Setiap hari menu utama adalah pucuk-pucuk paku yang sentiasa mudah diperolehi di belakang rumah. Nasi lemak? pun jarang-jarang. Saya dahulu membesar di kampung, dan menu yang biasa untuk sarapan adalah, ubi kayu.

Photobucket
Pucuk Paku, juadah biasa bagi mereka yang membesar di kampung era 80-an dan 90-an.

Makanan yang dahulunya dimakan setahun sekali sekarang ini kita makan hampir setiap hari! Mana tidaknya.. Dan tambahan pula, pada masa itu, semua kerja di ladang. Setiap hari mereka memerah keringat demi sesuap nasi. Pada masa sekarang? Kita memerah kepala untuk kerja-kerja di pejabat. Memenatkan, tapi tidak membantu membakar kalori. Dan bila kita makan, lemak makin lama semakin banyak terkumpul.

Jadi, sebelum kita obes, baik kita ubah tabiat makan kita. Berat saya dahulu adalah 64kg, tapi saya berjaya turunkan kepada 54kg, dengan ubah tabiat makan.

Sekian sahaja buat masa ini.
Salam.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails