Khamis, 7 April 2011

Kisah di pagi hari

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Hidup bekerjaya sekarang ini sudah memasuki hampir minggu ke-3. Dalam tempoh ini, sudah ada satu rutin harian yang tetap, dan bergantung kepada seseorang, ia boleh menjadi menyeronokkan dan adakalanya membosankan. Setiap pagi, perlu bangun seawal 5.30 am untuk bersiap-siap, 7.30 am untuk sarapan, 8.00 am sudah bertolak untuk ke stesen KTM Komuter. Dan seperti kebiasaan, inilah waktu paling membosankan... menunggu Komuter yang amat terkenal tidak menepati masa.

Photobucket

Tapi, ada sedikit kelainan pagi ini. Selalunya, seawal jam 8 am, stesen Komuter sudah penuh dengan pengguna-pengguna pengangkutan awam yang menunggu untuk ke tempat kerja. Tapi, pagi ini, keadaan di stesen adalah lengang. Kemudian, komuter datang TEPAT pada masa! Keadaan dalam komuter walaupun ramai, tetapi boleh dikatakan banyak ruang dan selesa. Kadang-kadang terfikir juga, kalau lah setiap pagi begini, alangkah bahagianya hidup~~

Cubalah bayangkan, keadaan di sekitar Lembah Klang sekarang ini, sudah amat-amat bergantung kepada ketepatan masa. Sedikit lewat dalam urusan kita di awal hari, ia akan menyebabkan urusan lain di hari tersebut juga akan lewat. Dan faktor-faktor seperti kesesakan lalu lintas dan kelambatan komuter sememangnya boleh mendatangkan ketidakselesaan kepada pengguna. Entah bila masalah ini boleh diselesaikan walaupun KTM Komuter adalah perkhidmatan paling menguntungkan pihak Keretapi Tanah Melayu.

Sedikit lewat dari jadual, akan menyebabkan pengguna komuter semakin ramai menunggu. Bila makin ramai menunggu, keadaan dalam komuter akan menjadi semakin sesak. Dan ini boleh menjadi masalah kepada orang ramai yang terpaksa menanggung kesengsaraan akibatnya.

Adalah besar harapan kepada pihak KTM Komuter (entah buat berapa kesekian kalinya) agar boleh menambahbaikkan perkhidmatan komuter ini di masa hadapan. Sampai bila hendak guna lokomotif 3-gerabak? Patutnya sudah ditambah menjadi 6-gerabak. Jika tidak pun, sekurang-kurangnya bolehlah menambahkan ketepatan masa perkhidmatannya.

Dari dulu sampai sekarang di Malaysia ini, jika berjanji pukul 8.00, maka, pukul 8.15 lah baru nampak muka.. haih~~~

Sekian sahaja buat masa ini.
Salam.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails