Jumaat, 20 April 2012

Berkaitan dengan dakwah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua


Di hari Jumaat ini, saya rasa ada perlunya untuk berkongsi satu perkara dengan anda semua yang sudi singgah di blog ini. Seperti tajuk di atas, apa yang saya nak luahkan di sini adalah berkaitan dengan dakwah. Sebagai orang Islam, dan juga sebagai umat Nabi Muhammad, kita ada tugas iaitu dakwah. Apa itu dakwah? Menyebarkan Islam dan juga mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Inilah tugas kenabian yang telah diwariskan kepada kita semua. Dan, pernah ada juga Jemaah Tabligh datang ke masjid tempat saya dan menyatakan bahawa, kita perlu berdakwah sepanjang masa, 24 jam. Jadi, bila kita hendak mengajak kepada kebaikan, mestilah dengan cara yang terpuji. Tapi bagaimana pula dengan "menipu untuk berdakwah"?

EM Onion Head hesitating

Ini yang dialami oleh seorang mahasiswa universiti (kita gelarkan si A..) apabila dia ditipu oleh kenalannya yang merupakan seorang pelajar matrikulasi (kita gelarkan si B..). Jadi apa perasaan anda jika ada orang berdakwah kepada anda, tetapi ianya dimulakan dengan penipuan? Mestilah anda meradang kan? Jadi, Si B ini mengetahui yang "matlamat tidak menghalalkan cara..". Tetapi mungkin sebab usianya yang muda, dengan mudah dia membalas "Nabi pun menipu untuk menewaskan musuh..".

Betulkan saya jika saya salah, tapi sepanjang saya belajar akan dakwah islamiah, belum pernah lagi ada ulama' yang saya jumpa mengajar yang kita dibolehkan menipu untuk berdakwah. Menipu adalah berdosa di sisi Islam. Namun, ada tiga situasi yang Islam membenarkan kita untuk menipu, dan itu adalah untuk :-
  1. Mendamaikan dua pihak yang sedang bertelagah
  2. Mendamaikan hubungan suami dan isteri
  3. Ketika Perang

Jadi, tiada satu pun menyatakan dakwah membolehkan kita untuk menipu. Mungkin Si B ini tersalah faham akan situasi yang membolehkan anda menipu. Sudah tentulah Si A naik berang. Umpamanya Si B menganggapkan dirinya sebagai musuh di masa perang! Secara total ia bukan dakwah.

EM Onion Head very angry

Apa yang saya belajar akan dakwah, kita lakukannya dengan mengatakan yang benar, dengan sabar dan dengan hikmah. Sama juga akan yang kita dengan dalam surah Al-Asr, "Berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran.."

EM Onion Head giving a council

Bila difikirkan semula, saya juga bersetuju akan hal ini, jika ada orang datang kepada saya dengan terus-terang bahawa dia mahu berdakwah, itu lebih saya sukai daripada seseorang yang datang untuk berdakwah, tetapi didahului dengan pembohongan...

EM Onion Head farewell

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails