Khamis, 12 April 2012

Peristiwa Semalam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Apa khabar anda-anda semua? Harap semuanya baik-baik belaka. Tidak kira sama ada di Malaysia atau di luar negara, pastinya ceria-ceria selalu. Jika anda di Malaysia, pastinya anda ada melihat peristiwa bersejarah setiap 5 tahun sekali iaitu Pertabalan Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ke-14. Apa yang lebih bersejarah, Yang di-Pertuan Agong kita yang ke-14 ini adalah yang pertama menjawat jawatan tersebut sebanyak 2 kali. Sebelum ini adalah pada 1970 - 1975. Pada ketika itu, Ketua Kerajaan Malaysia adalah Allahyarham Tun Abdul Razak, sementara sekarang ini dengan takdir Allah, jawatan tersebut dipegang oleh anakandanya, Datuk Seri Mohd Najib. Boleh dikatakan, di kalangan Raja-Raja Melayu yang bertahta sekarang ini, bagindalah yang paling berpengalaman. Sudah tentulah, sebab baginda telah naik tahta kerajaan Kedah semenjak tahun 1958 lagi. Lama kan?


Sanggup tu, demi melihat upacara pertabalan saya dah terlekat di hadapan kaca televisyen semenjak dari awal pagi lagi. Kemudian, di waktu petang.. saya keluar berjalan-jalan menikmati hari cuti umum. Dan di petang itu, semua aktiviti berjalan lancar tanpa ada sebarang musibah. Namun, tak sangka sesuatu yang tidak disangka berlaku.

Gempa bumi berskala Ritcher 8.7 magnitud telah melanda Acheh pada pukul 4.38 petang. Ia disusuli dengan hempa 8.5 magnitud pada 6.45 petang. Ia berlaku di perairan Acheh sedalam 33 km di dasar laut. Apa yang lebih dahsyat, walaupun tiada Tsunami yang melanda, amaran Tsunami telah dikeluarkan di lebih 27 negara termasuk Malaysia. Dan di beberapa tempat di Malaysia terutama di utara, gegaran boleh dirasai. Di Lembah Klang pun mereka kata ada, tapi di kawasan saya tiada. Berita ini sedikit sebanyak menenggelamkan berita gembira pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-14.


Apa-apa pun, semoga kita semuanya muhasabah diri kita masing-masing di atas bencana yang melanda.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails