Isnin, 16 April 2012

Isu-isu semasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua


Selamat hari isnin kepada anda-anda semua. Hari yang pastinya amat di'tunggu-tunggu' oleh mereka yang sudah bekerja. Masakan tidak, hari di mana kamu semua perlu keluar dari rumah untuk mencari rezeki. Jarang saya bincangkan akan isu-isu semasa di blog RBE, tapi memandangkan sekarang ini pun tiada benda yang menarik untuk dikongsikan, jadi apa salahnya jika kita bincang satu-dua isu kan? Sudah bersedia? Mari kita mulakan.


Isu pertama : Tarikh Pilihanraya


Ya.. siapa yang tidak suka akan tarikh pilihanraya. Ada terbaca satu artikel akhbar di mana Tun Dr Mahathir ada menyatakan yang masa sekarang juga adalah masa yang sesuai untuk diadakan pilihanraya. Selain daripada sekarang, bulan 6 dan 9 juga dikatakan antara masa yang sesuai untuk pilihanraya. Anda semua sudah pun mendaftar untuk menjadi pengundi? Jika sudah layak, jangan tunggu lama-lama. Mendaftarlah sekarang demi tanggungjawab sebagai warganegara. Jika tidak mendaftar, maka anda sebenarnya tidak layak untuk berbicara akan isu-isu negara yang akan saya huraikan di bawah ini.


Isu kedua : PTPTN


PTPTN ini sebenarnya isu yang lama dah. Sejak dari saya masuk universiti lagi, dan sekarang ini pun sedang dalam proses untuk membayar balik hutang belajar. Ramai orang mahukan PTPTN ini dimansuhkan atas alasan membebankan. Adakah ia membebankan? Mungkin lah ia membebankan. Tapi, jangan lupa wahai Mahasiswa dan Mahasiswi sekalian, apakah yang anda lakukan dengan wang anda sebaik sahaja RM3,500.00 masuk ke akaun anda setiap awal semester? Beli buku? Wang Makan? Atau berjoli katak?

Ramai junior-junior saya di universiti dan tidak kurang juga rakan-rakan saya yang menggunakan wang tersebut untuk perkara sia-sia. Contohnya macam MLM, melabur saham dan benda-benda yang secara jelas tidak mendatangkan faedah. Seriously guys, did you actually gets the income from it? No, right?

Lagipun, kalau korang rasa PTPTN ni membebankan.. kenapa tak belajar rajin-rajin dan mohon biasiswa Petronas ke.. TNB ke.. takpun biasiswa JPA masa lepas SPM? Kenapa PTPTN juga dicari? kemudian bising-bising minta dimansuhkan? Tahukah anda 95% yuran pengajian anda di IPTA ditanggung oleh kerajaan? Nak minta percuma pula? Pelik la korang ni...


Isu Ketiga : Sifat Biadap ketika di Istana..


Ini lagi satu masalah, biadap ketika berada dalam majlis rasmi di ISTANA. Pertama sekali, bukan semua orang dapat peluang untuk duduk dalam majlis istana. Apatah lagi datang ke Istana. Hanya segelintir sahaja, contohnya macam wakil rakyat. Tapi kalau dalam majlis rasmi pun boleh buat perangai tak sepatutnya.. memang satu benda yang sia-sialah. Baik takyah datang kalau macam tu. Ganti ngan orang yang boleh menghormati majlis rasmi.

Seriously, aku nak tanya la.. kalau anak dia kahwin la katakan.. pastu antara jemputan tu wat kecoh ala-ala dia kat istana masa dalam majlis tu, agak-agak dia marah tak? Huhuhu.. Kemudian ada yang nafikan kata benda itu fitnah...

Ok, yang ni bukan kerana Barisan atau Pakatan. Saya bukan Penganalisa Politik macam Raja Petra Kamaruddin, saya Penulis Blogger Diraja. Jadi, kalau bab-bab politik.. korang nak bertengkar.. berperang sekalipun.. ada aku kisah? Tapi bila mempermainkan majlis diraja.. tak kisahlah Barisan atau Pakatan, saya memang tak setuju.

Sekian sahaja untuk kali ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails