Khamis, 17 Mei 2012

The Deathly Hallows

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Artikel untuk hari ini bukan untuk movie review, tapi sekadar ruangan celoteh peribadi. Apa khabar semua? Pasti ramai antara anda-anda ni yang sudah pun menonton cerita Harry Potter bukan? Selepas lebih 7 tahun, akhirnya cerita ini sampai ke penghujungnya. Movie ketujuh ini adalah Harry Potter and the Deathly Hallows yang terbahagi kepada 2 bahagian, iaitu bahagian pertama dan kedua. Berbeza dengan filem sebelum ini, filem terakhir ini dibuat sebanyak 2 bahagian kerana mahu mengikut plot cerita asal tanpa perlu banyak suntingan sehingga menjadi cerita yang lain. Dan, agak kelakar juga bila ingat semula perkara ini, sebab saya menonton bahagian kedua dahulu baru saya tonton bahagian pertama. Hehe..

Apa sebenarnya Deathly Hallows ini?


Dalam cerita Harry Potter, ia sebenarnya dianggap hanya sebagai cerita dongeng mengenai 3 orang sahabat, yang berjaya mengelakkan maut. Jadi pada waktu itu, penunggu sungai yang senantiasa menunggu kematian manusia di sungai tersebut berasa tersinggung kerana ketiga-tiga mereka ini boleh melintas dengan selamat. Namun, penunggu tersebut masih mempunyai helah untuk menipu mereka ini supaya boleh mati diakhirnya. Maka pemuda pertama meminta tongkat sihir terkuat di dunia, 'Elder Wand'. Pemuda kedua meminta batu yang boleh menghidupkan orang yang sudah mati, 'Resurrection Stone'. Sementara pemuda ketiga meminta sesuatu yang boleh menyembunyikannya daripada orang ramai termasuk dari diganggu penunggu, maka ia diberikan 'Invisible Cloth'.

Ketiga-tiga ini jika digabungkan menjadi 'The Master of Death'. Namun, dua daripada pemilik ini mati kerana dibunuh dan membunuh diri. Sementara pemuda ketiga iaitu pemilik Invisible Cloth selamat sehingga ke akhir hayatnya.

The Elder Wand


Elder Wand ini merupakan tongkat ajaib terkuat di dunia sihir. Semenjak awal cerita dari buku pertama, pemilik tongkat ini adalah Albus Dumbledore, pengetua Hogwarts dan juga ahli sihir terkuat di dunia. Selepas kematiannya, tongkat ini berpindah milik kepada Voldemort. Namun, tongkat ini walaupun dimiliki Voldemort, ia telah pun memilih tuannya sendiri. Selepas Albus Dumbledore, tongkat ini memilih Draco Malfoy sebagai pemiliknya kerana dia adalah orang terakhir yang berjaya menyebabkan Albus Dumbledore terlepas pegangan tongkatnya. Selepas itu, ianya memilih Harry Potter sebagai tuan atas sebab yang sama. Selepas menjadi pemilik, Harry Potter kemudian mengembalikan tongkat tersebut di kubur Albus (di dalam novel).

Resurrection Stone


Resurrection Stone adalah batu yang membolehkan seseorang menghidupkan orang yang telah mati. Tidak diketahui siapa pemilik batu ini, namun ianya juga dimiliki oleh Albus Dumbledore sebelum kematiannya. Kemudian, ia disembunyikan di dalam bola golden snitch, bola pertama yang ditangkap Harry Potter sebagai seeker dalam pertandingan Quidditch. Ia kemudiannya dibuang oleh Harry Potter.

Cloak of Invisibility


Cloak of Invisibility adalah kain yang membolehkan pemakainya menjadi halimunan, dan tidak akan dapat dikesan atau disedari oleh orang lain. Pemilik sebelum ini adalah James Potter, iaitu ayah kepada Harry Potter yang kemudiannya diberikan kepada Harry Potter pada tahun pertama dia bersekolah di Hogwarts. Ia adalah satu-satunya benda yang disimpan oleh Harry Potter.

Nak layan lagi Harry Potter lepas ni. Hehe..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails