Jumaat, 11 Mei 2012

Di hari Jumaat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua


Apa khabar anda-anda semua? Selalu di hari Jumaat, memang satu kelaziman dan kemestian bagi setiap lelaki untuk pergi Solat Jumaat di masjid. Ini memang satu tanggungjawab yang mesti dipenuhi bagi seorang lelaki Muslim. Jika ianya sengaja ditinggalkan lebih daripada 3 kali, maka jatuh hukum murtad daripada agama. Itu antara amaran untuk tinggalkan solat Jumaat, tapi sebenarnya banyak kelebihan akan solat Jumaat.


Sekarang ini, kebanyakan benda-benda yang berlaku lebih kepada rutin-rutin harian. Kekadang, buat sesuatu hanya ianya dilakukan sebelum-sebelum ini tanpa mengetahui kelebihan ganjaran di sebaliknya. Begitu juga dengan solat jumaat ni, selalu pergi sehingga lupa kelebihannya sehinggalah tadi sebelum Solat Jumaat, seorang Ustaz mengingatkan saya semula akan satu kelebihan Solat Jumaat.

"Barangsiapa yang pergi bersolat Jumaat, maka segala dosanya akan diampunkan sehingga Jumaat yang akan datang selama ia tidak melakukan dosa besar"

Thap!! Macam suiz elektrik terbuka. Bila ustaz sebut tentang ganjaran tu, baru teringat tentang ganjaran yang sudah lama dilupakan walaupun pernah belajar sebelum ini. Besar sebenarnya ganjaran pengampunan dosa ni. Ini satu ganjaran yang dinanti-nanti oleh Sahabat Nabi ketika mereka mahu memeluk agama Islam, adakah dosa mereka sebelum ini diampunkan?

Dan ini adalah ganjaran pengampunan untuk satu minggu! Jangan dilepaskan tawaran ini! ^^

EM Onion Head farewell

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails