Rabu, 17 November 2010

Hujan di Aidil-Adha

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua.

Pertama sekali, saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil-Adha kepada semua. Hari Raya kedua bagi umat Islam dan juga yang terbesar dan terpanjang, iaitu 4 hari. Tapi, kemeriahannya di negeri-negeri lain memang tidak sehebat di Kelantan. Itu memang pasti. 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah, lama kan? Inilah dia hari untuk makan dan minum (hari yang diharamkan berpuasa).

Macam-macam nama panggilan untuk sambutan ini. Hari Raya korban, Hari raya haji~~ itu memang biasa dengar. Tapi ada satu nama baru yang saya rasa agak menggelikan hati. Tadi, saya melawat facebook rakan seperti selalu. Sempena raya ini, banyaklah ucapan hari raya yang diterima. Dan salah satu nya berbunyi....

"Selamat Hari Raya Aidil Adha Ameera"
=D

Saya harap lepas ni, kamu semua letak lah koma di tempat yang sepatutnya. Banyak betul nama kat situ. Aidil, Adha dan Ameera. hehehehe..

Perhimpunan terbesar umat Islam

Photobucket

Kadang-kala timbul juga sayup di hati apabila melihat semua umat Islam berkumpul untuk melaksanakan satu ibadat. Berpakaian serba putih, semuanya sama tanpa mengira bangsa, warna kulit, latar belakang ataupun darjat.

Korban

Dan yang paling biasa kita dengar adalah, penyembelihan haiwan korban. Ibadah ini dilaksanakan demi memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim a.s untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s demi mentaati perintah Allah. Dan, disebabkan ketaatan Nabi Ibrahim inilah, Allah menggantikan Nabi Ismail dengan seekor haiwan korban dari syurga.

Saya tidak sempat nak turut serta dalam korban pagi tadi. Mungkin memang Allah nak turunkan rezeki, hujan turun sebaik sahaja selesai solat sunat hari raya. (^_^)

Photobucket

Apa-apa pun,
Selamat Hari raya Aidil-Adha~~
Bye~~

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails