Khamis, 4 November 2010

KESATRIA (ep. 4)

Buat pertama kalinya dalam tempoh beberapa minggu, Azuan dapat melelapkan matanya dengan aman. Sudah beberapa hari dia tidak dapat melelapkan mata. Dalam undang-undang darurat Andalusia, sebaik sahaja pengisytiharan darurat, segala urusan pentadbiran adalah jatuh ke tangan kesemua Kesatria Maharaja. Dan pada masa ini, Andalusia hanya mempunyai 4 orang sahaja Kesatria Maharaja. Azzuan selaku Ketua Kesatria Maharaja, memegang tugas yang amat berat iaitu sebagai Pentadbir Andalusia sehingga Andalusia dalam keadaan sepenuhnya aman.

Pada pagi itu, dia menikmati sarapan paginya dengan aman. Walaupun Andalusia masih lagi dalam keadaan peperangan, suasana ibu kota tenang dan damai sebaik sahaja berita mengenai kepulangan Hakim. Penat lelahnya akan tamat sebaik sahaja Maharaja Andalusia yang baru dimahkotakan.

Sedang Azzuan leka menikmati sarapannya, pintu biliknya diketuk tiba-tiba,

“Siapa itu?” Sahut Azzuan membalas ketukan pintu tersebut.

“Saya Pegawai Istana datang untuk melaporkan diri tuan.” Jawab petugas Istana tersebut kepada persoalan Azzuan.

Azzuan memahami kedatangan pegawai tersebut adalah atas urusan Kerabat Maharaja.

“Ada apa pegawai?” Tanya Azzuan kepada petugas tersebut.

Sambil menyediakan laporannya, petugas istana tersebut menjawab pertanyaan Azzuan.

“Tujuan saya ke sini adalah untuk melaporkan situasi Istana Andalusia sekarang. Segala persiapan di Istana Alhambra sudah berjalan dengan lancar tuan.” Lapor petugas tersebut.

Azzuan tersenyum dengan laporan tersebut. Tiada apa yang diharapkannya selain mengharapkan beban yang ditanggungnya tamat dengan segera. Namun, senyumannya hanya sebentar sahaja.

“Tapi tuan, kami ada masalah lain.” Petugas tersebut menyambung lagi laporannya.

Azzuan mula terkejut. Baginya, segala halangan dan aral yang melintang hanya akan membawa masalah kepadanya.

“Apa lagi?” Kata Azzuan dengan perasaan ingin tahu yang meluap-luap.

“Tuan Hakim tidak mahu jejakkan kaki baginda ke Kota Alhambra. Kami tidak dapat mulakan apa-apa jika baginda masih lagi enggan.” Lapor Petugas Istana tersebut. Agak berat baginya untuk melaporkan berita tersebut, namun demi amanah kepada tugasnya, diteruskannya jua.

“Apa?!” Azzuan terkejut dengan laporan tersebut. Namun, Azzuan masih lagi mampu mengawal perasaannya dan masih lagi mengambil keputusan dengan cara yang waras.

“Tentang Hakim tidak perlu disusahkan. Saya ada. Saya sendiri akan pastikan yang Hakim tetap akan masuk juga ke Alhambra untuk permahkotaannya.” Kata Azzuan dengan yakin. Ini adalah kerana, dia dan Syakir sudah tahu cara yang paling sesuai untuk memujuknya untuk dimahkotakan sebagai Maharaja.

“Dan, saya harap Tuan tak lupa tentang Maharani Aishah….”

Azzuan terus tersentak apabila petugas tersebut menyebut nama Maharani Aisyah. Dia sebenarnya sudah terlupa akan kewujudan Maharani Aishah. Dia mula teringat akan hubungan dingin antara Hakim dan Maharani Aishah.

“Aduh.. satu masalah lagi… Apa aku nak buat ni?” Keluh Azzuan.

Azzuan mula memahami akan sebab sebenar Hakim enggan kembali ke ibu kota. Segala peristiwa yang berkait di antara Hakim dan Maharani Aishah bermain-main dengan jelas di ingatannya. Perasaan belas kasihannya pada Hakim mula menebal. Perlukah dia menangguhkan majlis permahkotaan tersebut? Soalnya dalam hati.


bersambung...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails