Jumaat, 26 November 2010

Musim Hujan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua.

Musim hujan kembali lagi. Di mana-mana negara beriklim tropika, kita beruntung kerana hanya mengalami 2 musim, Musim Panas dan Musim Hujan. Dan musim hujan adalah waktu paling sejuk dan nyaman sekali. Mungkin pelik, tapi saya paling suka musim ni. (^_^)

Photobucket

Mungkin kita selalu dengar bahawa hujan seringkali dikaitkan dengan kesedihan dan ketakutan. Namun sebenarnya, hujan juga sama seperti cerah, ia adalah lambang gembira. Kenapa? ini adalah masa di mana turunnya rahmat Allah. Kita pun amat digalakkan berdoa ketika hujan.

Namun, ia berlainan dengan mendung. Mendung ada banyak perngertian. Ia adalah simbol ketakukan, kesedihan dan bala. Ini kerana, jika kita lihat sejarah, mendung berlaku sebelum Allah menurunkan bala kepada kaum-kaum terdahulu. Contohnya, kaum Ad. Mereka gembira melihat mendung dan tidak mempercayai amaran Nabi Hud bahawa itu adalah awan bala, dan mereka dimusnahkan dengan ribut selama 7 hari, 7 malam.

Photobucket

Kaum Nabi Yunus adalah kaum yang diceritakan di dalam al-Quran bahawa, memohon taubat dan perlindungan ketika mendung berlaku. Dan, Allah menerima taubat mereka. Nabi Muhammad s.a.w juga akan risau setiap kali mendung, namun baginda gembira apabila hujan turun, kerana itu rahmat.

Dan, di sebalik turunnya hujan, di situ juga akan turun ujian dari Allah. Banjir seringkali akan melanda apabila hujan turun. Dalam keadaan sekarang, amaran banjir gelombang kedua juga telah dikeluarkan. Sama-samalah kita berjaga-jaga sepanjang masa.


Jumaat

Dan, yang penting, di hari Jumaat ini, setiap lelaki mempunyai kewajiban untuk menunaikan Solah Jumaat pada hari ini. Sebelum saya sentuh tajuk utama, percaya atau tidak, ada lelaki yang tidak menunaikan Solah Jumaat kerana diajar yang solat Jumaat ini Sunat!!Pelik tapi benar. Jadi di sini saya mengingatkan sekali lagi bahawa, Hukum mengerjakan solah Jumaat adalah Wajib, Fardhu Ain ke atas setiap lelaki Islam.

Sedikit renungan bersama di hari Jumaat ini~~
Bye~~

2 ulasan:

i'm shin... i'm inesen berkata...

woaaa.. hujan ar best... tenang jer.. hurm h lama x mani ujn.. kalo dh bebeso ni.. mesti xde kena sebat lg daaa

Radin87 berkata...

@shin ::
serius shin, memang best mandi hujan~~ hehe.
kalau rasa dh teringin sangat, redah jer. haha.. tapi jgn lupa mandi la pastu. kalau demam, faham2 sendiri la.. hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails