Khamis, 3 November 2011

Musim Hujan..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Sejahtera semua

Tidak tahu kenapa, tetapi saya sungguh mengantuk di malam Jumaat ini. Namun, saya gagahi juga untuk mengemaskini blog. Suasana sejuk dan hening malam ini, bersesuaian dengan keadaan kebiasaan di bulan November, iaitu bulan bermulanya musim tengkujuh.

Photobucket

Secara peribadi, ini adalah bulan yang amat saya sukai. Kenapa saya suka?
  • Nyaman dan sejuk - Sebagai seorang yang bermetabolisme tinggi, saya amat mudah berpeluh. Walaupun baru berjalan sekejap ataupun terdedah sekejap kepada sinaran mentari, saya sudah berpeluh. Di musim hujan, suasana kebanyakannya adalah redup. Berpeluh bukan satu masalah
  • Aktif - Ketika di musim inilah, saya tidak akan melengah-lengah untuk membuat kerja. Setiap kerja akan dapat dilakukan dengan pantas walaupun di waktu hujan lebat. Tidak tahu kenapa, tetapi saya suka berjalan di tengah hujan (dengan memakai payung.)

Photobucket

Agak pelik kan? Tetapi itulah hakikatnya. Namun, seperti kata perpatah :-

Sediakan payung sebelum hujan, sediakan perahu sebelum bah

Musim ini juga adalah musim bencana, di mana taburan hujan yang berlebihan boleh menyebabkan banjir. Di samping itu, hujan juga akan menyebabkan ketahanan badan dan tahap kesihatan menurun. Jadi, diharap kita semua akan bersiap-siaga untuk menghadapi dugaan-dugaan yang akan mendatang.

Sekian
Salam

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails