Isnin, 23 Januari 2012

Selamat Tahun Baru Cina

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua


Seperti kebiasaan di hari-hari perayaan seperti ini, letupan-letupan mercun menambahkan kemeriahan perayaan tahun baru cina. Malam tadi, jiran-jiran saya kebanyakannya merayakan dengan penuh kemeriahan. Walaupun malam tadi sebenarnya cuaca tidak beberapa baik. Tahun 2012, adalah pertukaran dalam sistem kalendar cina daripada tahun Arnab kepada tahun Naga (aku tahun Arnab pada siapa yang nak tahu.. hehe).

Jadi apakah signifikasinya tahun naga ini? Jadi, kita belajar sikit tentang kalendar astrologi cina. Setiap tahun dibahagikan kepada 5 elemen, Api, Air, Tanah, Kayu dan Besi (Emas). Dan setiap satu ada kelebihan masing-masing. Pada tahun ini adalah tahun Naga Air. Setiap tahun akan datang 12 tahun sekali, jadi untuk 5 jenis naga, maka mereka akan tiba setiap 60 tahun sekali. Nak lihat Naga Air?

Photobucket

Yaa.. inilah dia naga air. Kalau anda ingat naga air boleh terbang macam naga-naga lain, maka anda silap besar. Kuda Laut ini juga tergolong dalam kategori naga dan dalam dongeng dikatakan bahawa Kuda Laut ini adalah cucu kepada Naga. (senang jer kan nak tengok naga? hehe.. )

Ini adalah kitaran bagi tahun naga sebelum-sebelum ini :-
  1. Naga Air (2012)
  2. Naga Besi/Emas (2000)
  3. Naga Tanah (1988)
  4. Naga Api (1976)
  5. Naga Kayu (1964)

Ok, jadi kepada mereka yang lahir pada tahun naga, anda bolehlah melihat apakah sifat-sifat yang ada pada Jejaka dan Gadis Naga.

Gadis : Berkarisma, Menawan dan Cergas dan Sukakan publisiti.
Jejaka : Berkarisma, Kacak, Egois dan Sangat bercita-cita tinggi.

Baiklah, itu antara beberapa ciri-ciri yang ada pada mereka yang lahir pada tahun naga ini. Tapi, ini adalah secara umum. Ciri-ciri ini juga bergantung kepada ciri-ciri seseorang itu yang ada secara eklusif. (ramai yang lahir dalam tahun naga, takkan semua sama.. betul tak?)

Baiklah, itu sahaja buat masa ini,
Salam

4 ulasan:

Adam Haiqal berkata...

singgah sni

Radin87 berkata...

selamat datang.. selamat datang~~ :D

NOVA berkata...

saya tahun naga air.. hehehheheh

hyz berkata...

ohoo.... gud info ya... ingat naga air camner la rupanya. rupa2nya kuda laut je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails