Khamis, 9 Februari 2012

KDD (Episod 6)

Sheila pada waktu itu hanya duduk berdiam diri di booth Tutty Fruity. Dia melihat ke jam tangannya, ia menunjukkan jam 3.30 pm. Sambil mencebikkan bibirnya, dia merungut sendirian di dalam hatinya, “Mana dia ni? Kata nak jumpa pukul 3?” Disuapkan sesudu ais-krim ke mulutnya, perisa kegemarannya iaitu blueberry sedikit sebanyak mengurangkan rasa marahnya kerana terpaksa menunggu lama. Tidak lama kemudian, satu susuk tubuh seorang lelaki yang dikenalinya muncul di hadapannya. Lelaki tampan itu kemudian menegurnya,

“Maaf, lama tunggu?” kata lelaki tersebut kepada Sheila. Sambil menghulurkan kemaafan, dia menarik kerusi di hadapan gadis itu dan mula duduk.

“Awak lambat. Mana awak pergi?” marah Sheila kepada lelaki tersebut.

“Maaflah sayang. Tadi ada traffic-jammed la.. jadi terpaksa lah saya ikut jalan jauh.” Kata lelaki itu lagi.

“Nak sayang-sayang pula. Sudahlah, Abg Ary. Alasan sama setiap kali lambat”. Kata Sheila sampil menunjukkan nada untuk merajuk.

“Ala.. saya kan dah minta maaf? Nah, ini untuk sayang. Abg Ary belanja tau.” Kata lelaki tersebut sambil menghulurkan ais-krim blueberry kegemarannya penuh dengan gummy-bear di atasnya.

Sheila melihat ke ais-krim tersebut. Lidahnya kelu apabila Abg Ary kesayangannya itu tahu yang dia lemah dengan godaan gummy-bear. Manisan lain tidak akan diendahkannya namun tidak pada jeli berbentuk beruang itu.

“Oklah, sebab Abg Ary belanja. Sayang maafkan.” Kata Sheila sambil menyudu ais-krim tersebut dan memasukkan ke mulutnya.

“Hmm.. asyik makan ais-krim saja. Kalau gemuk Abang tak tau.” Kata lelaki kacak itu kepada Sheila.

“Ala, masa Abang Ary gemuk dulu pun Ila sanggup keluar dengan Abang. Takkan kalau ila gemuk Abang nak tinggalkan Ila?” kata Sheila sambil membuka diari lama perhubungan mereka. Ramai rakan-rakannya terkejut dengan keputusan Sheila untuk berhubungan dengan ‘Abang Ary’ kerana pada waktu itu berat badannya telah pun mencecah lebih 100 kg.

“Tapi Abang dah kurus sekarang. Tengok, betapa hensemnya. Hehe” kata Ary lagi dengan nada bergurau.

“Yerla, Arief bin Datuk Zakaria. Kenala jaga badan kan kalau nak jaga kekasih sendiri.” Kata Sheila sambil melayan senda gurau dari Arief.

Arief bin Datuk Zakaria, itulah dia kekasihnya buat sekian lama. Semenjak dari sekolah lagi, mereka berdua telah rapat antara satu sama lain. Malah, pada asalnya, Sheila juga tidak tahu bagaimana mereka boleh bercinta di antara satu sama lain. Namun, apa yang pasti, mereka memang banyak perbezaan dan halangan yang memang tidak memungkinkan mereka untuk bersama. Namun itulah yang berlaku.

“Sayang, dah setahun kita declare kan?” kata Arief kepada Sheila dengan tiba-tiba.

“Ya Abang, dah setahun kita menyulam rasa kasih di antara satu sama lain~~” kata Sheila pula dengan kata-kata yang puitis.

“Hmm, abang tahu la kamu tu lulusan Pengajian Sastera Melayu. Bersastera la pula dekat sini” kata Arief sambil tersenyum dengan gelagat Sheila.

“Hehe.. saja jer taknak orang belajar arab tu lupa Bahasa Melayu” kata Sheila cuba mengusik Arief.

“Hehe.. alasan diterima.” Kata Arief sambil tersenyum. Kemudian dia menyambung lagi, “Abang nak bawa Sheila jumpa dengan keluarga abang.” Kata Arief lagi.

“Eh? Abang, jangan buat lawak abang.” Kata Sheila ibarat tidak percaya dengan apa yang didengarinya.

“Betullah, apa tak bergurau tau. Sejak abang lamar Ila tahun lepas, abang dah serius dengan hubungan kita ini.” Kata Arief cuba meyakinkan Sheila. Selepas mendengar kata-kata Arief, Sheila yakin yang Arief sudah mempunyai perancangan untuk hubungan mereka. Namun, dia tetap ragu-ragu dengan keadaan tersebut apabila terfikirkan dengan halangan yang bakal menimpa.

“Abang tau kan hubungan keluarga kita tak berapa baik?” kata Sheila kepada Arief. Mengingatkan hubungan dingin antara kedua ibu mereka sahaja sudah cukup untuk meneka apakah reaksi mereka berdua.

Arief hanya berdiam diri apabila mengingatkan akan hubungan keluarga mereka berdua. Mempunyai ayah yang bersahabat baik antara satu sama lain, namun mempunyai ibu yang bermusuh antara satu sama lain. Kemudian, Arief memandang ke arah mata Sheila dan berkata, “Akan kita usahakan…”


bersambung..

1 ulasan:

Spudin berkata...

cool blog u have ..keep it up..done follow here

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails