Jumaat, 9 Mac 2012

Cara menambah berat badan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Baiklah anda-anda sekalian, pernah mengalami masalah berat badan? Rasanya perkara ini popular sebab banyak tips-tips menurunkan berat badan di mana-mana majalah. Malah di internet pun berlambak. Tapi, ada di sini mengalami masalah 'kurang berat badan'?


Benda ini penting sebab ada kaitan dengan kesihatan badan. Setiap dari kita perlu tahu berat badan ideal untuk diri masing-masing. Masa muda ini memang kita tak rasa, tapi berat badan kita semasa muda ini akan mempengaruhi tahap kesihatan kita apabila umur kita kian meningkat. Jisim badan seimbang dipanggil BMI. (berat / (tinggi * tinggi)). Unit untuk Tinggi dalam meter.


NAIKKAN BERAT BADAN

Untuk isu kali ini, saya akan tumpukan dahulu pada cara naikkan berat berat badan. Macam mana agak-agak? Jika anda katakan cara yang terbaik adalah Makan sebanyak yang mungkin, maka cara itu adalah SALAH. Kalau anda makan buffet sekalipun untuk sarapan, makan tengah hari dan malam.. mungkin perut anda akan mengalami masalah terlebih makan sementara berat badan anda tidak bertambah langsung.

Sekarang anda perlu ingat satu perkara,
Bukan persoalan berapa banyak anda makan, tetapi berapa kerap anda makan dalam satu hari.

Banyak benda yang perlu kita fahami, contohnya berapa banyak penggunakan kalori untuk kita dalam satu hari. Tapi itu saya sambung lain kali. Buat kali ini adalah contoh diet untuk menambahkan berat badan. (saya pernah cuba dan berjaya. Dapat naikkan berat dari 50kg kepada 64kg pada tahun 2009).


1. Pertama, makan sedikit tetapi banyak kali.


Ini sangat penting, bergantung kepada budget anda. Jika mampu makan 6 kali sehari. 3 kali sajian berat, dan 3 sajian ringan. Contoh :-

Sarapan : Nasi Lemak, Milo
Minum Pagi : Kuih-muih dan Teh O
Makan Tengah hari : Nasi putih berlauk, Air kosong, Buah-buahan
Minum petang : Biskut dan Teh O
Makan Malam : Nasi putih berlauk, Air dan buah-buahan
Minum Malam : Roti dan Susu

Di atas adalah contoh corak pemakanan anda untuk sehari. Secara mudah, macam makan di sekolah asrama.


2. Senaman

Jangan lupa untuk lakukan senaman, seperti berjalan, jogging, tekan tubi dan lain-lain. Ini untuk memastikan berat badan anda meningkat secara sihat. Contoh :-

Berjalan kaki selama 30 minit sehari.
Tekan tubi 20 kali sebanyak 3 sesi.
Menunggang basikal.

Ini sekadar contoh yang saya lakukan dulu.


3. Bersabar

Anda perlu ingat, menaikkan berat badan ini walaupun lebih mudah daripada menurunkan berat badan, tetapi ia juga memerlukan masa. Kekalkan jadual makan dan senaman anda seperti di atas sekurang-kurangnya 3 bulan untuk mendapat perubahan awal.


Secara peribadi, masa saya dahulu memang berat badan meningkat dengan cantik. Daripada 50kg jadi 60kg. Memang dapat berat ideal, semua orang terkejut. Tapi.... lepas tu dah lama tak senam, tapi tetap makan macam dulu, berat cecah 65kg.

Ok, jika ada masa yang panjang, akan saya sambung dengan cara menurunkan berat badan dan cara mengekalkan berat badan.

Selamat Beramal~~

2 ulasan:

hyz berkata...

da terai da wat cam ni... x jalan gak lah...

Ms Bery berkata...

care nak kuruskan badan tak de pulak ke..? :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails