Jumaat, 23 Mac 2012

Keputusan SPM ; Tahniah kepada semua

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Debaran yang dinanti-nantikan sudah pun terjawab. Semua usaha yang telah dicurahkan untuk belajar selama 11 tahun akhirnya terjawab dengan hanya sehelai kertas. Sehelai kertas yang menentukan ke mana arah hidup dan tujuan seseorang dalam kehidupannya yang akan mendatang. Ya, keputusan SPM. Ada yang dapat keputusan cemerlang, ada juga yang biasa-biasa. Tapi apa-apa pun, tahniah diucapkan kepada semua yang dapat keputusan yang baik. Ucapan tahniah ini ditujukan khas kepada 2 orang sepupu saya yang mengambil SPM pada tahun lepas.


Seriously, aku tak kisah berapa korang dapat. Yang penting korang dah usaha yang terbaik, dan tak gagal itu dah mencukupi. Tapi, apa-apa pun tahniah juga sebab salah seorang dapat 11A.

Bermakna sangatkah dapat A dalam SPM? Soalan yang hanya boleh dijawab kepada mereka yang dah dapat slip peperiksaan masing-masing. Apa yang pasti, memang pengalaman yang pasti akan korang ingat sampai bila-bila ketika mendapat slip SPM. Dan pada waktu itu, pertama kali bila slip itu saya dapat daripada guru kelas, benda pertama yang saya kira adalah kira berapa banyak A ada. Dan saya dapat 6A. Tak tahu apa yang saya fikir, tapi apa yang penting, Sejarah dan Bahasa Melayu adalah penyumbang A masa SPM. (mata pelajaran favourite aku.. hehe).

Tapi apa yang pasti, ini bukan penamat. Gagal SPM bukan bermakna gagal selamanya. Ia bukan soalan dalam kubur, gagal jawab terus susah selamanya. Percaya atau tidak, SPM ini hanya sekadar kertas yang menentukan tempat anda di hadapan atau di belakang ketika di kehidupan anda yang baru selepas SPM. Selepas ini, semuanya bergantung kepada usaha masing-masing. Dan apa yang pasti, ramai orang tak pass SPM pun, masih mampu jadi orang. Dan ramai juga yang cemerlang SPM, tak mampu jadi orang.

Teruskan kehidupan anda. ^^

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails