Rabu, 14 Mac 2012

Game Keretapi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang Semua

Beberapa hari yang lepas saya ada menyatakan yang Keretapi adalah tema untuk blog ini pada bulan ini. Masakan tidak, disebabkan beberapa perkara yang berlaku terutamanya dengan KTM Komuter, menyebabkan minat terhadap keretapi meningkat dengan mendadak terutamanya selepas saya menyiapkan artikel Keretapi di Malaysia. Selepas itu, saya ada tertanya-tanya, bagaimana agaknya perasaan menguruskan sebuah syarikat keretapi?

Apa lagi cara yang lebih mudah untuk memahami selok belok keretapi selain daripada melalui Permainan / Game? (hehe..banyak benda kita boleh belajar sebenarnya..). Di sini adalah 2 permainan yang saya jumpa di laman sesawang facebook.


TRAIN STATION


Sama seperti namanya, permainan Train Station ini anda bertindak sebagai Pengurus sebuah stesen dan syarikat keretapi. Pendapatan anda akan didapati melalui penjualan bahan mentah, penumpang dan surat-surat. Jadi, adalah tugas anda untuk menguruskan perjalanan keretapi anda dan juga menambah baikkan lagi stesen keretapi. Sama seperti dunia nyata, ia bermula daripada zaman keretapi stim, kemudian berubah menjadi keretapi diesel, keretapi elektrik dan seterusnya maglev yang menggunakan magnet.


Tapi apa yang pasti, stesen keretapi memang memerlukan ruang yang luas dan pengudaraan yang baik. Sudah pastinya bukan seperti di KL Sentral. (huhu.. sorry to say laa.. tapi sepatutnya stesen keretapi bukan dibina macam tu..)


LUCKY TRAIN


Game Lucky Train ini pula juga sama hampir sama dengan di atas, tapi ia lebih basic jika dibandingkan dengan Train Station. Anda akan nampak bandar akan berkembang, stesen keretapi semakin membesar, dan keretapi anda semakin maju. Namun ia tidak menunjukkan keadaan sebenar. Anda hanya akan ambil penumpang sahaja. Tiada kargo dan lain-lain.



Makin lama kaji tentang keretapi ini makin seronok pula. Terasa macam nak cuba balik ke Johor Bahru selepas ini dengan menaiki keretapi. Tapi kena tahan la dengan masa tren yang agak terkenal tidak menepati masa. huhu..

Sekian buat masa ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails