Jumaat, 16 Mac 2012

Rekod - Rekod Keretapi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua

Segmen Info Menarik datang semula untuk bulan ini. Kita masih lagi berada di dalam tema Keretapi. Jika di info sebelum ini kita sudah melihat jenis-jenis keretapi yang ada di Malaysia, pada edisi kali ini kita akan melihat rekod-rekod menarik keretapi di seluruh dunia. Ada yang pelik ke tahap nak ketawa pun ada. Dah bersedia?

Mari kita saksikan.


KERETAPI TERPANJANG DI DUNIA

Rekod keretapi terpanjang di dunia dipegang oleh Freight Train daripada Australia, milik syarikat BHP. Bukan stesen minyak BHP yer.. tapi adalah syarikat pengangkut bijih besi di Australia. Rekod dunia ini dipegang pada 2001, mengangkut bijih besi dari Newman ke Port Headland.


Berapa panjang keretapi ni? Keretapi ini terdiri daripada 682 gerabak dan ditarik oleh lokomotif 8 GE AC6000. Panjang keretapi ini adalah 7.353km!! (panjang giler..)


KERETAPI TERPENDEK DI DUNIA

Video ini adalah daripada jepun, tak tahu sama ada keretapi ni memang rekod dunia atau tak, tapi memang pendek. Sangat-sangat pendek.


Macam kereta Mr Bean pun ada gak. Hehe..


KERETAPI TERPANTAS DI DUNIA

Keretapi terpantas di dunia juga adalah milik Jepun. Rekod ini dipegang oleh Japanese Maglev Train, di mana tren ini boleh memecut sehingga 581 km/j. (boleh pergi daripada Bukit Kayu Hitam ke Johor Bahru dalam masa 2 jam!!)



Sekian sahaja buat masa ini.

1 ulasan:

Hzndi berkata...

wow this train is really fast :D cant imagine

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails