Ahad, 25 Mac 2012

Pemandangan Keretapi di Malaysia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Ok, segmen Info Menarik kembali lagi untuk bulan ini. Ia adalah segmen terakhir untuk tema Keretapi. Pernah terfikir bagaimana agaknya kalau menaiki keretapi? Pastinya ada di antara anda-anda semua yang pernah menaiki kereta, tapi pasti ada yang belum pernah menggunakan pekhidmatan ini. Kan? Apa-apa pun, ramai peminat keretapi dari seluruh dunia sebenarnya meminati pemandangan keretapi di Malaysia. Kenapa? Pemandangan yang boleh dilihat daripada pemandangan bandar yang maju, ke kawasan kampung, masuk ke hutan dan kemudian masuk balik ke kawasan bandar. Ibarat perjalanan menjadi survivor. Hehe..

Ok, di bawah ini adalah beberapa video yang dapat saya jumpa di laman sesawang Youtube.


1. Pemandangan perjalanan Keretapi Antara-Bandar (Butterworth - Kuala Lumpur)




2. Perjalanan Keretapi Antara Bandar (Singapura - Kuala Lumpur)




3. Perjalanan Keretapi (Bangkok - Butterworth)




4. Dalam koc keretapi biru milik KTM




5. Pemandangan ERL KLIA ketika dalam operasi.




Bagaimana? boleh tahan? Hehe..
Di bawah ini pula adalah video gambaran jika anda menjadi pemandu keretapi. Mesti ada yang pernah bercita-cita menjadi pemandu keretapi kan? Hehe..

Pemandangan di kokpit ETS (Sungkai - Tapah Road)




Ini sahaja buat masa ini. Sebenarnya banyak lagi yang hendak dikongsikan, contohnya, berapa ramai di antara kita yang tahu gauge untuk landasan keretapi di Malaysia? Kita di Malaysia menggunakan Metre Gauge dan bukannya Standard Gauge. Apa bezanya? Lihat landasan ERL KLIA (Standard Gauge) dan KTM Komuter (Metre Gauge).

Apa-apa pun, sekian sahaja untuk kali ini. ^^

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails