Rabu, 18 Januari 2012

Wikipedia blackout

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Hari ini, masa tengah berblogwalking di sebuah blog, ada artikel yang menyatakan Wikipedia tutup hari ini untuk satu hari. Jadi, untuk kepastian, saya pun melayari laman web ensiklopedia percuma terbesar dalam sejarah manusia sehingga kini iaitu, Wikipedia. Dan, ia lebih teruk daripada apa yang saya sangkakan. Wikipedia blackout untuk satu hari! (Asalnya aku ingat diorang berlawok..)


Tapi tidaklah teruk sangat pun sebenarnya, cuma Wikipedia English sahaja yang diblackoutkan. Tapi kira terjejas juga sebab ia yang paling besar dan paling banyak koleksi artikel. Dan apakah sebab pihak pentadbir Wikipedia mengambil langkah drastik tersebut?


Semuanya disebabkan oleh Kongress Amerika Syarikat yang pada waktu ini sedang membentangkan rang undang-undang SOPA dan PIPA di Dewan Perhimpunan dan Dewan Senat masing-masing. (SOPA = Stop Online Piracy Act ; PIPA = PROTECT IP Act) bertujuan untuk mengawal keterbukaan berinternet. Jadi, dalam 24 jam ini, mereka sedang cuba untuk menyedarkan orang Amerika supaya Wakil Kongress mereka tidak meluluskan dan menghapuskan terus Bill seumpamanya. (hmm.. Amerika pun takut open internet yer? hehe..)

Tapi apa yang penting, kalau dah tiada Wikipedia, nak buat rujukan di mana?

2 ulasan:

Unknown berkata...

ohh really, baru tahu ni, haha

Radin87 berkata...

huhu.. yup. tadi pergi wikipedia takleh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails