Ahad, 12 Februari 2012

Kelas Fotografi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Ok, ada antara kawan-kawan semua yang minat fotografi? Semalam saya sempat menghadiri kelas Fotografi kendalian En. Latif. Sebenarnya dah lama minat dalam bidang fotografi, cuma tidak ada kesempatan untuk belajar dari yang pakar akan tips-tips mengambil gambar yang baik dari yang pakar. Sebelum ini, memang tiada asas pun. Main ambil gambar gitu-gitu saja. Jadi bila masuk kelas, semua gaya gambar-gambar yang biasa diambil itu awal-awal dikategorikan sebagai FAIL.

Contoh yang gagal adalah seperti di bawah ini :-
Gambar gagal,

Photobucket

Gagal lagi,

Photobucket

Gagal lagi-lagi,

Photobucket

Lagi-lagi gagal...

Photobucket


Biasalah amatur ambil gambar. Letak kamera pada fungsi Auto, lepas itu buka flash, dan tangkap. (ka-chik.. ka-chik..). Untuk kelas pertama ini adalah kelas pencahayaan. Bagaimana hendak mengambil gambar dalam semua keadaan cahaya bilik, terang atau gelap tanpa penggunaan flash. Gambar asli inilah yang paling mahal.

Akhirnya, inilah hasilnya..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Nampak kan perbezaannya? Ini masih lagi belum memuaskan sebenarnya sebab banyak sampah-sampah. Haha.. nanti saya akan katakan apa itu sampah-sampah dalam gambar di kesempatan yang lain. Ok, itu sahaja untuk kali ini. Tidak tahulah sama ada saya ada rezeki atau tidak. Tetapi jika ada masa, rasanya berbaloi juga mengambil fotografi sebagai pendapatan sampingan.

Photobucket

Sekian untuk kali ini,
Salam

3 ulasan:

eszyamin berkata...

wah byknye kamera kau..nak satu

Zaki Muhammad berkata...

teruskan berusaha ya
chaiyo2
hasilkan gambar2 yg lebih menarik k bro

Radin87 berkata...

@eszyamin :
haha.. tau takper. berat giler semua tu

@zaki :
thanks zaki. tgh nk teruskan dlm bidang fotografi ni. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails