Jumaat, 17 Februari 2012

Kisah tentang Blogwalking 01

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Masa awal-awal dalam bidang berblogging ni, saya tidaklah rasa satu keperluan untuk berblogwalking. Sebab masa itu merasakan yang buat atau tidak, tiada perbezaan pun. (ekceli waktu tu malas lagi.. huhu..). Tapi, bila dah lama-lama dalam bidang ini, saya merasakan ia memang satu keperluan untuk mana-mana blogger membuat hubungan sesama rakan-rakan yang lain. Selalunya saya akan buat senarai tiap-tiap hari, bermula dari senarai blog yang saya lampirkan di blog, kemudian ke blog-blog pelawat, dan juga ke blog-blog follower.

Seronok dapat meluangkan masa membaca nukilan-nukilan peribadi dan perkongsian ilmu blogger-blogger lain. (1001 macam kisah ada..). Ok, tapi apa yang menarik kan.. bagaimana blog itu dihias. Perbezaan jelas antara blog kepunyaan lelaki dan perempuan. Nak tengok? Let's go check it out..


BLOG LELAKI

Sama seperti namanya, sang jejaka tidak suka bermain dengan aksesori. Lelaki banyak bermain dengan warna untuk blog mereka, selalunya Putih dan Hitam sebagai warna dominan (mesti ada punya).. kemudian akan ada satu warna kegemaran mereka macam merah, biru, putih ke... kebiasaannya. Kemudian, akan ada diletakkan gambar-gambar atau tulisan grafik pada header mereka.

Antara contoh yang menarik yang saya boleh letakkan kat sini macam Hyzcreative, Daniel Adie, Budak Lelaki Sebelah Pintu, Fitz dan AdamHaiqal. Ini contoh-contoh kebiasaan bagi blog lelaki. Mudah tapi memikat.. Itulah yang boleh saya katakan pada blog lelaki. ^^



BLOG PEREMPUAN

Ok, jika lelaki dikaitkan dengan rasional, perempuan pula dengan perasaan atau emosi. Jadi begitu jugalah dengan blog mereka, akan ada elemen-elemen perasaan. Perkataan macam cinta, kisah, epilog, dia, jiwa, hati, perasaan antara tajuk-tajuk biasa bagi blog si gadis. Blog wanita banyak bermain dengan aksesori sebagai pemikat. Mesti ada jam, bunga, warna-warni, lampu lip-lap lip-lap (lampu hari raya.. hehe). Cuma kadang-kadang ada juga yang sampai satu background blog berkelip-kelip. Saya pun tak tahu tuan blog sakit mata atau tidak. (yang aku tahu memang berpinar gak la mata aku time tu..) huhu..

Antara contoh yang baik adalah seperti blog Cik Ungu, Chenta Tika dan Conan antara contoh yang saya suka. Terdapat juga blog wanita yang simple contohnya macam blog Farah Lee.



Itu sahaja untuk nukilan di hari Jumaat ini.
Salam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails