Rabu, 15 Februari 2012

Aurora Borealis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat Datang semua

Pernah dengar dengan nama Aurora? Pada tahun 2012 hingga 2013 ini pastinya kita akan mendengar banyak tentang Badai Matahari. Badai Matahari ataupun juga dikenali dengan nama Solar Wind adalah tembakan zarah-zarah bercas tinggi daripada permukaan matahari. Badai ini akan menjadi lebih kerap sewaktu peralihan polar matahari yang berlaku setiap 11 tahun sekali. Tahun 2012 - 2013 adalah masa peralihan ini, menyebabkan tembakan Badai Matahari ini semakin kerap apatah lagi apabila ianya membadai atmosfera bumi. Dan, ketika ia membadai bumi, akan terhasillah satu fenomena cuaca di atmosfera bumi di mana zarah-zarah bercas ini bertindakbalas dengan atmosfera bumi dan menghasilkan cahaya yang menari-nari di ruang angkasa. Fenomena ini yang dipanggil Aurora atau terjemahan dalam Bahasa Melayu adalah Cahaya Utara.


Terbahagi kepada 2 jenis iaitu Aurora Borealis dan Aurora Australis. Kita di Malaysia tidak berpeluang untuk melihat fenomena ini kerana ianya berlaku di kawasan yang hampir dengan Kutub Utara (Borealis) dan Kutub Selatan (Australis).

Terdapat beberapa warna yang akan terhasil daripada tindakbalas ini. Jika ianya menghasilkan Oksigen, maka cahayanya adalah Hijau. Sementara jika Nitrogen dihasilkan, ianya menghasilkan warna Merah. Kawasan tindakbalas ini berlaku dalam jarak 80km daripada permukaan bumi. Warna hijau adalah yang sering kelihatan, diikuti Merah Jambu, Hijau Kemerahan, Merah, Kuning dan Biru.





Dan ianya bukan berlaku di bumi sahaja, planet-planet seperti Marikh, Musytari dan Zuhal juga mempunyai fenomena Aurora ini.

Jadi di bawah ini adalah video yang saya kongsikan untuk tatapan anda-anda semua.



Dan di bawah ini adalah bagaimana Aurora berlaku.



Sekian untuk kali ini.
Salam

5 ulasan:

Afiqah berkata...

serius cantik!

mohdhazlan Dreadlock berkata...

mcm lagu estrange ---aurora .

cantik:)

Radin87 berkata...

@Detective Fiqa
kan? antara kecantikan alam ciptaan tuhan. ^^

@mohdhazlan
hehe.. yup. aurora. :D

Unknown berkata...

stakat ni xpernah nampak lagi yg btol2 depan mate

hyz berkata...

seyes cantik....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails